Er du blant dem som har utsatt å etablere en firmablogg fordi arbeidet virker overveldende? Da skal du lese denne artikkelen. Endel forarbeid må til, men følger du denne lista med tips og ressurser blir du publisist raskere enn du hadde forestilt deg.
Velg et navn som reflekterer det du skal formidle, hvem du er, eller hvem du snakker til. Her er det mange muligheter, men ikke vent med dette til du er i ferd med å sette opp bloggen. To momenter som er verdt å vurdere:
Legg merke til at mellomtittelen ikke er 'hvem skriver du til?'. Forskjellen illustrerer godt hvordan vi opptrer på bloggen. Vi har hele tiden som mål å bidra til å hjelpe, utdanne og inspirere leserne våre. Da må vi ta utgangspunkt i hva som er deres situasjon, slik som hva de er opptatt av, hvilke utfordringer de har, hva som gjør at de lykkes i jobben. For å hjelpe oss til å forstå lesernes (altså våre potensielle kunders) behov utarbeider vi personas.
Blogging er en taktikk som øker synligheten din i søkemotorene når du gjør det riktig. Lag en liste over ord og fraser du vil ha trafikk fra, og tenk også hva målgruppen bruker av søketermer. Les mer om hvordan du gjør en søkeordsanalyse her.
Bloggen bør være tilknyttet en av dine eksisterende domener. Webleverandøren (hosting provider, eller ISP) kan hjelpe deg å opprette et subdomene til hovedsiden din. Dette blir bloggdomenet ditt. Det er to vesentlige årsaker til at du bør gjøre det slik:
Du kan bruke et eget bloggverktøy som Hubspot eller Wordpress, men du kan også sette opp bloggen i CMS'et du allerede bruker. Enhver amatør kan enkelt peke og dra elementer inn i malene og tilpasse dem til en presentabel helhet. De fleste virksomheter har dog klare retningslinjer for hvordan de framstår visuelt, og det er gjerne her du har behov for litt faglig støtte fra noen med design-kompetanse. Fontbruk, logotilpasninger og fargepalett må være korrekt.
Forutsatt at du har gjort forarbeidet, har du en kalender med titler og datoer for publisering. Når du nå skal skrive artikler, skal du gjøre det så lett for deg selv som mulig. Jeg linker til artikler om dette under, men her er mine power-tips:
Her har jeg samlet noen artikler om de ulike aspektene ved å skrive for blogg »
Hele poenget med blogging er å etablere en varig forbindelse til leserne dine så du kan lede dem videre i kjøpsprosessen. Den enkleste formen for konvertering er å få besøkende til å abonnere på framtidige bloggartikler. Du bør også ha CTA'er til annet godt innhold (tester, kalkulatorer, ebøker, webinarer, videolæring), linker til andre artikler på bloggen og linker til produktsider på hjemmesiden din når det er relevant.
Det er litt å ta tak i før du kan poste din første bloggartikkel, men følger du denne lista, gjør du en god jobb før lansering. Det er helt vesentlig at du får utbytte av trafikken fra dag en. Enhver besøkende som ikke får muligheten til å konvertere, er i prinsippet som å slenge agn i sjøen uten krok.
Du har sikkert lest artikler som beskriver denne prosessen langt enklere og raskere enn jeg foreslår. Men en firmablogg er ikke en koseblogg. Den har et spesifikt mål om leadsgenerering, og er den viktigste innfallsporten til bedriftens digitale markedsføring. Firmabloggens endelige mål er økt salg. Som alt annet salg krever det planlegging, innsats og kontinuitet.