Firmaets blogg eller hovednettsted benytter sannsynligvis allerede noe av den nye HTML5-standarden. Men hva er HTML5 egentlig, og hva betyr det for din virksomhet? Her forklarer jeg litt om hva du bør ha i bakhodet når videreutvikling av firmaets interaktive medier diskuteres.
Bedre tilgjengelighet
Først og fremst gjør HTML5 nettsidene mer tilgjengelige for ulike brukere. Tidligere ville en skjermleser ha begynt øverst til venstre og ramset opp logo, alternativ tekst for toppbanner, reklame, menyvalg og alt annet den finner, før den kommer til overskriften. Med HTML5 kommer et sett med semantiske «tagger». Disse hjelper skjermlesere til å gå direkte til artikkelen, overskriften og brødteksten.
HTML5 gjør også nettsidene dine mer tilgjengelige for søkemotorer og andre nettagenter. Disse får nå nå eksakt informasjon om hvor det mest verdifulle innholdet ligger på nettsidene. I kombinasjon med strukturerte data kommuniserer nettsiden din perfekt med slike roboter.
Nå brukere med ekstra utfordringer
Med programmer for talestyring er det mulig å be datamaskinen om å lese opp menyvalgene på et nettsted som benytter HTML5. Dette vil hjelpe blant annet svaksynte og blinde brukere, som kan få formidlet innholdet på nettsidene mer effektivt. Mulighetene er mange.
Lyd og video
Endelig er det slutt på krav om en endeløse rekken av plugins (ekstraverktøy) som må installeres for å kunne spille av lyd eller videoer på ulike nettsteder. Med HTML5 ble nettleserprodusentene enige om å bruke en felles standard for avspilling av media. Dette betyr at alle oppdaterte nettlesere, på samtlige enheter, kan spille av media uten at brukeren behøver å frustreres over tidligere betingelser.
Grafikk og animasjon
Husker du Flash? Flash var en plugin til nettleserne som lot oss lage flotte animasjoner, spille av film, lage spill og mye mer. Da kjempesuksessen iPad entret markedet,
ble Flash raskt skjøvet ut. Årsaken var at Apple valgte å droppe støtte for Flash på sine enheter.
Med HTML5 har vi mulighet til å lage animasjoner i både 2D og 3D. Produktvisning i 360 grader, panoramabilder og andre flotte presentasjoner kan nå gjøres direkte i nettleseren - nok en gang - uten plugins og ekstraarbeid for brukeren. Ville du ha installert ekstra software for å kunne se på et produkt i en nettbutikk i dag?
Google foretrekker nettsider med HTML5
Kampen om førstesideplasseringene på Google hardner til. Google er i dag tydelige på at de prioriterer responsive nettsteder på førstesiden av søkemotoren. Å overse behovet for et responsivt nettsted, vil føre til tap av både Google-rangeringer, nettstedstrafikk, aktive brukere og kunder.
Les: 5 Viktige SEO-trender enhver markedssjef bør vite om.
Bedre støtte for mobile enheter
Nyere mobile enheter er alle bygget på en måte som nærmest krever HTML5 av nettstedene som som skal vises på dem. Forskjellige skjermstørrelser krever ulike instrukser, noe vi kan tilrettelegge for med HTML5. Har du allerede en responsiv web,
er sjansen stor for at dette er i bruk per i dag.
Firmasidene vises dårlig på mobilen. Hva gjør vi?
Er ikke firmasidene tilpasset visning på mobile enheter, er dette noe som bør anses som kritisk å få utbedret. Det vil normalt være en webleverandør som er ansvarlig for å sikre at nettstedet følger dagens beste praksis.
Det tar tid å bygge et virkelig tilgjengelig nettsted selv om standardene er på plass.
Er firmasidene bygget på WordPress-løsningen, er det ingen garanti for at malen som er valgt legger til rette for tilgjengelighet. Det er heller ikke sikkert at webleverandøren er klar over deres behov, ei heller implementerer støtte for tilgjengelighet.
Les: 10 Ting jeg hater ved hjemmesiden din.
Har vi råd til dette?
Vi kommer ikke utenom kost/nytte-vurderingene som må gjøres. Å relansere et utdatert nettsted kan være både kostbart og tidkrevende. Om en begynner å regne på tapte inntekter i form av stadig flere brukere som foretrekker konkurrentens optimaliserte nettsted, vil tiden frem til handling avgjøre hvor stort det økonomiske tapet blir.
Vær likevel oppmerksom på at tunge investeringskostnader i utvikling av nettstedet kan være risikabelt, spesielt i en oppstartsfase, eller for virksomheter som ikke kjenner brukermassen sin godt nok enda. Gradvis testing og videreutvikling kan da være en god løsning, før du går «all-in».
Er du klar for å sikre at firmasidene er konkurransedyktige?