Velger man å investere i influencer marketing er det gjerne et spørsmål som raskt dukker opp. What’s in it for me? Tar man influencer marketing på alvor, vil man både se et mye større potensiale og avkastning, enn om man nøyer seg med å betale for å kun vise frem noen få produkter i sosiale medier.
Hvis følgerne passer godt til målgruppen for din merkevare, kan en ambassadørrolle være verdt å tenke på. Kanskje finner du din neste ambassadør blant de følgerne du allerede har?
Følgere som liker merkevaren din godt og som bruker produktene selv er stjernekandidater for ambassadørrollen. Overgangen fra ubetalt fan til betalt ambassadør ville være ekstremt troverdig.
Dette er også med på å skape en snøballeffekt. Om jeg selv hadde blitt ambassadør hadde kanskje de fleste følgerne mine opplevd det som «Å, kult!! Nå har han jeg følger klart å bli ambassadør for dette produktet» – og jeg ville garantert fått mange positive tilbakemeldinger. Da snakker vi effektiv reklame gjennom word-of-mouth.
Et ambassadørskap er et eksklusivt og langsiktig samarbeid – og man lukker samtidig denne kanalen for konkurrerende virksomheter. En ambassadør forplikter seg til å fremstå som fan og aktiv bruker av produktene, og skal presentere merkevaren deres på en god og naturlig måte i sine kanaler gjennom hele året. Men med litt kreativitet kan du få mye mer ut av samarbeidet med influencere:
Dersom du ikke eier en merkevare, eller om du har lyst til å teste et samarbeid på en mindre skala først, kan du forsøke deg på en kortsiktig kampanje. Her er noen forslag:
En annen spennende tanke for å gjøre en merkevare eller et produkt kjent, er å oppsøke et nettverk av bloggere og gjøre en avtale om at de alle i løpet av en gitt periode skal vise produktet ditt i bruk på naturlig vis.
Det finnes en rekke profiler som kanskje ikke er store nok til å nå helt gjennom som etablerte «influencere», men som samlet kan være en interessant kanal. Selv om de kanskje bare følges av fem tusen personer hver, så har de opparbeidet samme troverdighet ovenfor sine følgere som en større profil vil ha. Kanskje til og med mer.
Les også: 4 enkle tips fra psykologien for en forbedret Instagram-konto
Det å eksempelvis engasjere 10 ‘små’ influencere kan også være effektivt. For en start-up er dette en fin og spennende måte å nå frem eller å bli raskt synlig med et nytt produkt. Klokkeprodusenten Daniel Wellington bruker fortsatt dette som en viktig del av sin markedsføring.
Om du har egne tips eller erfaringer om denne type markedsføring, kan du gjerne legge igjen en kommentar – jeg lover å svare! :) Ønsker du å lære mer om bruk av influencere kan du også ned e-boken helt gratis: