Alle kan bli en tankeleder (eng. thought leader). Også du. Alt som kreves, er at du tar en strategisk beslutning, legger en plan og følger den.
Det høres enkelt ut. Ja, teorien er enkel. Gjennomføringen, derimot, krever tålmodighet og hardt arbeid - på samme måte som i idrettsverdenen. Du vil aldri høre en profesjonell idrettsutøver si: «Oi, gull på herrestafetten i Ski-VM. Det var jo en hyggelig overraskelse!»
Nei, gullmedaljens bakside består av størkna svette, blod og tårer – og drar du en tidslinje fra det øyeblikket utøveren står under champagneregn på pallen og tilbake i tid, vil du alltid finne en beslutning om å nå fram til målet. Slik er det på de fleste områder i livet.
Min påstand er at tankelederskap (ekspertstatus) er et oppnåelig mål for enhver bedrift og person som har fagekspertise. Fra et markedsstrategisk ståsted er det en svært attraktiv posisjon å ha, spesielt om det er viktig å kultivere og promotere den intellektuelle kapitalen i virksomheten.
Det å bli sett på som aktøren med svart belte i XYZ kaster av seg i form av at dine potensielle kunder anser deg som en mer attraktiv leverandør enn konkurrentene – og det tiltrekker også de beste talentene, da disse ønsker å jobbe for de beste i bransjen.
Les også: Hvordan bli en tankeleder innen ditt felt eller i din bransje »
Hva kan du gjøre i dag for å realisere visjonen om en posisjon som bransjens «go-to-person» eller«go-to-place»? Her er mine tre grunnleggende råd:
Les også: Content marketing: 5 kjennetegn på kvalitetsinnhold »
Kort oppsummert: Du sitter på ekspertisen – våger du å ta spranget til å dele den og bli sett på som en ekspert i din virksomhet, din nisje eller i din bransje? Start en blogg, og start å produsere artikler og/eller videoer av høy verdi for målgruppen din. Spørsmål eller kommentarer? Fyr løs i kommentarfeltet.