Som CEO eller linjeleder vil du kanskje stille deg spørsmålene: "Hva er inbound marketing, hvorfor bør jeg vite om det, hvilke fordeler kan det gi oss, hva vil det kreve av oss og hvordan vil det påvirke organisasjonen?" Dette innlegget gir deg overblikket.
Inbound marketing er digital markedsføring satt i system - en kombinasjon av den fremste teknologien og beste praksiser innen markedsføring, hvor kommunikasjonen skjer på målgruppens premisser.
I motsetning til tradisjonell reklame, hvor selgeren tar kommunikasjonsinitiativet, kan inbound sammenlignes med en magnet som tiltrekker seg potensielle kunder. Den systematiske tilnærmingen gir deg en "kundefabrikk" som leder potensielle kunder gjennom hele kjøpsprosessen inntil de er betalende og fornøyde kunder.
De viktigste elementene i en inbound strategi er selskapets hjemmeside(r), kvalitetsinnhold (f.eks. fagartikler, tips og råd, kunnskapsdeling) skrevet på målgruppens premisser, sosiale medier, landingssider, e-post og søkemotorer. Hver for seg er ikke disse verktøyene nye, men satt i system blir de gjensidig forsterkende på et helt nytt nivå.
Ønsker du litt mer kjøtt på beinet har vi også skrevet en kortfattet guide om temaet som du kan laste ned gratis.
Du tenker kanskje at dette er markedssjefens bord, og det er delvis riktig. Men det å skape vekst er i høyeste grad et topplederansvar også. Er du forresten sikker på at markedssjefen er oppdatert om temaet og har sett potensialet? Om 5 år vil inbound være noe alle driver med, også konkurrentene dine.
De siste få årene har det kommet nye digitale verktøy som gir deg muligheten til å bygge et digitalt fundament for din markedsføring på en helt annen måte enn før, med svært god kost/nytte. Sikre at du forstår og utnytter disse mulighetene.
Inbound kan gi virksomheten din en rekke fordeler:
For å praktisere denne markedsføringsmetoden kreves følgende steg:
En inbound satsning vil erfaringsmessig bidra til å tydeliggjøre ansvarsområdene til markeds- og salgsavdelingen og gi begge avdelinger bedre rapportering. En markedsavdeling bør måles på hvor mange kvalifiserte leads de klarer å levere til salg. Salgsavdelingen måles på hvor mange salg eller avtaler de klarer å få ut av disse leadsene. Min kollega, Fred Stave, har skrevet et glimrende innlegg om nettopp dette temaet.