Det nest værste jeg vet, er utdaterte reklamefolk som fnyser av den digitale hverdagen og sier ”alt det nye er mye jåleri og egentlig ikke så nytt”. De legger gjerne til – ”det er jo ideene som teller, når det kommer til stykket”. Så dykker de tilbake og ned i tusjboksen sin – hvor det ikke er så mange ideer igjen, for å være 100% ærlig.
Jeg har utrolig nok også møtt gamle reklamebyrå-kolleger som puster lettet ut over at de droppet ut av kommunikasjonsbransjen, omtrent samtidig som Internett passerte de fleste tradisjonelle medieplattformer. ”Jeg slapp akkurat unna – jeg slipper å sette meg inn i alt det nye….!” Utrolig, men sant.
Det var altså det nest værste. Hva er så det aller værste…?
Jo, det værste er nyutdannede fagfolk, ofte kalt eksperter, som i sin iver etter å implementere ”alt det nye” her og nå – helst i dag – står på scenen og sier ting som ”old media is dead”. Eller: ”papir er dødt, TV er steinalderen, og for ikke å si: ”reklamebransjen henger i en tynn tråd og alt de driver med er - yesterdays news.”
Det værste er kommunikasjonsfolk som ikke ser bakover, ikke til sidene, men som utlukkende ser fremover. En del eksperter på sosiale medier ramlet ned i denne kategorien for noen år siden. Nå er turen kommet til content marketing – og selvsagt også – inbound.
Jeg har allerede hørt foredragsholdere innen content marketing si at ”vanlig reklame virker ikke lenger”. For noe sprøyt. Såkalt vanlig reklame virker ofte svært godt og de fleste kjøpt&betalt-kampanjer (outbound) testes både før og etterpå.
Poenget er: Inbound og content marketing - det er ingen tvil i min sjel om at dette er fremtidens begreper og at inbound-modellen – relevant informasjon som jeg selv søker – vil spise mer og mer av det store markedsbudsjettet. Inbound er jo faktisk verdens mest sympatiske kommunikasjons-form – særlig når det fungerer! Men det vil fortsatt være andre modeller og virkemidler som virker parallelt – og sammen med Inbound – i mange år ennå.
Jobber du med Inbound? Se etter helheten. Finn din plass i det store bildet, hvor også annonser, utendørs plakater, TV-reklame og mye, mye annet – kan hjelpe deg å lykkes med content marketing. Det er egentlig svært få kanaler som har takket for seg, selv om mange etablerte betal-platformer står midt i store endringsprosesser.
Overraskende mange av dagens kommunikasjonsteknikker vil overleve. Den beste markedsføringen vil være laget av deg som klarer å skape gode historier, som kobler avsender og mottaker sammen – uansett hvilket buzzword du er ekspert på.