Bruker din bedrift YouTube? Da MÅ du være klar over dette!

Bruker_din_bedrift_YouTube_for_aa_vise_videoer_Disse_nye_reglene_kan_ha_stor_betydning_for_ditt_videoinnhold

 

La oss gå rett på sak: Dersom din bedrift bruker YouTube for å vise videoer, for eksempel på hjemmesiden din, kan du nå risikere å reklamere for konkurrenten din – og det er dessverre ikke stort du kan gjøre med det!

Alle som har en YouTube-kanal har fått en e-post om nye retningslinjer. E-posten havner kanskje raskt i søppeldunken, men denne gangen bør den leses nøye. 

Nye retningslinjer for reklame i dine videoer hos YouTube

YouTube sin e-postutsendelse om nye retningslinjer handler nemlig om en oppdatering av reklame i videoene dine. YouTube har i flere år hatt reklame på sine sider, men det er kun brukere som er medlem av YouTube Partner Program som har hatt reklame i selve videoen. Det gjelder de færreste bedrifter, ettersom at du må ha minst 1000 følgere og 4000 timer seertid i året(!). Det vil dermed si at frem til nå har du hatt mulighet til å laste opp din bedrifts video på YouTube uten å få reklame i selve videospilleren, og det er det mange bedrifter som har gjort.

Dessverre er det slik at den tiden nå er forbi. Fra og med 1. juni 2021 vil alle som har lastet opp en video på YouTube risikere å få videoen avbrutt av reklame – uten at du tjener noen penger på det. YouTube tar alle inntektene selv for å dekke utgiftene som innebærer det å være verdens største videoplattform. I tillegg kan alle videoene på hjemmesiden din begynne med, bli avbrutt, eller ende med reklame dersom de er lastet opp på YouTube. I verste fall kan en potensiell kunde se en video på din hjemmeside, for deretter å bli avbrutt av en konkurrent sitt helge-tilbud etterfulgt av en saftig «kjøp her»-knapp.

Hva er en videoplattform? Les om det her.

Hva betyr dette for «meg»? Dette bør du gjøre …

Ett alternativ vil være å bli med i YouTube Partner Program, men de færreste bedrifter har en YouTube-kanal med over 1000 følgere. Uansett vil du ikke kunne fjerne reklamen, men du vil ha litt mer kontroll på hva som vises i tillegg til at du får en del av reklameinntektene. En annen løsning vil være å ta et mer bevisst valg når det kommer til videoplattformer. For eksempel at videoer som du deler i andre arenaer enn YouTube (lenker du sender til kunder eller videoer du vil vise på egen hjemmeside), de laster du opp på en annen videoplattform. 

For å bruke store ord, så kan vi si at vi er inne i et paradigme-skifte for det YouTube kaller «small content creators» på sin kanal. For de fleste bedrifter betyr det at det herved vil være uaktuelt å bruke YouTube-videoer på egne hjemmesider. Det vil også bli uaktuelt å sende publikummet ditt fra for eksempel sosiale medier eller mailutsendelser til videoen din på YouTube. Tenk deg at du som potensiell kunde må se på 15 sekunder med reklamefilmer fra en annen aktør før du kan få se på bedriftens video. Dersom du skal lede noen inn på en video i kundereisen, så er YouTube utelukket som en videoplattform. Men om trafikken kommer direkte fra YouTube-domenet, da er de på rett sted. For eksempel vil how-to-videoer være i sitt rette format hos YouTube og kunne generere seere som allerede surfer på YouTube-bølgen.

Hvilke andre løsninger finnes det?

MarkedsPartner, sammen med flere av våre kunder, bruker videomarkedsføringsplattformen TwentyThree som en løsning for å få full kontroll over egne videoer. Vi distribuerer alltid videoinnholdet vårt ved å først laste videoen opp i TwentyThree, før vi sender seere til den/de kanalen/kanalene som er mest relevant – for eksempel til YouTube, Facebook, LinkedIn eller inn på bedriftens egen hjemmeside – uten reklame fra andre enn din bedrift. Uansett hva du bruker så anbefaler vi at du skreddersyr videoene dine for ulike kanaler, har kontroll på hvor i kundereisen seerne kommer fra og hvor du vil at de skal videre, og at du har god kontroll på hvor videoene dine bor på dette store internettet.

Les også: Vimeo Business vs. TwentyThree

videoproduksjon-i-MarkedsPartner

Christoffer Urdal Pedersen's photo

Av: Christoffer Urdal Pedersen

Christoffer jobbet tidligere som videoprodusent i Markedspartner. Han er en kreativ, energisk lagspiller, som behersker både teknikk, redigering og historiefortelling med levende lyd og bilder. Han startet karrieren sin med en fascinasjon for lyd, for det meste gjennom musikk, og tok siden en bachelor i dokumentarproduksjon fra HiL og solid erfaring fra et par titalls film- og TV-produksjoner, blant annet realityseriene Farmen Kjendis og Anno.