Blir Clubhouse det neste store sosiale mediet?

Hvit iPhone som viser en Clubhouse-profil

 

Første gang på Clubhouse var skremmende. «Hei Erlend», sa en stemme. «Kanskje du vil presentere deg?» Jeg klikka på 'Leave quietly' og tenkte at dette gidder jeg ikke. Dagen etterpå var jeg tilbake. Da i to timer. Og nå skjønner jeg at dette kommer til å bli en stor greie.

Hva er Clubhouse?

Clubhouse er et nytt sosialt nettverk hvor du kan prate med andre mennesker eller lytte til samtaler i virtuelle rom. Noen har kalt det Twitter med lyd, men i motsetning til Twitter, hvor du sender meldinger, så skjer alt på Clubhouse i sanntid.

Ingenting tas opp, så det å være på Clubhouse kan nesten føles som å delta på et Teams-møte uten kamera påskrudd.

Appen (som foreløpig kun er på iOS, men som kommer til Android snart), ble lansert i USA i april 2020 og var egentlig en app for musikkbransjen, inntil koronaen kom.

Men, det er helt nylig, i januar 2021, at det har tatt av i Norge. 

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Konkurrenter

Det skal nevnes at Twitter har en lignende funksjon i beta (Spaces), som jeg også har testet, og at Facebook også jobber med en pratefunksjon, så det blir spennende å se om Clubhouse klarer å få nok moment i markedet før gigantene, som allerede har en enorm brukermasse, får rullet ut sin funksjonalitet.

Kontroverser i Norge

I et av rommene jeg deltok i, hadde digitaliseringsminister, Linda Hofstad Helleland, en sesjon om digitalisering, hvor mange spennende mennesker bidro, både entreprenører, politikere og journalister.

Kritikken lot ikke vente på seg, både fordi Clubhouse kun er tilgjengelig for iPhone-brukere og dermed et demokratisk problem, og fordi Clubhouse har personvernretningslinjer som ifølge ekspertene ikke godt nok innfrir på GDPR.

Hvordan komme i gang?

Last ned appen og registrer deg. For å bruke appen må du få en ekslusiv invitasjon fra en eksisterende bruker.

Som medlem av Facebook-gruppen Stort og smått om sosiale medier i Norge fikk jeg en invite i en tråd der, og var inne.

Da som medlem av Norges første klubb: Markedsføring i Norge, startet av Christian Bustillo. Klubben hadde drøye 1000 medlemmer, noe som har steget til over 3500 per 16. februar 2021.

Markedsføring-i-Norge-klubb-Clubhouse-576x1024

Hvordan fungerer Clubhouse?

Clubhouse består av klubber, som under seg har rom.

Her om dagen fikk jeg en notification på mobilen om at det var en prat som foregikk på rommet «Lørdag formiddag – Networking». Merk deg at klokka da var over seks på kvelden. Da jeg kom inn, hadde de holdt det gående siden 11-tiden.

Jeg skulle egentlig bare lytte, men tenkte jeg måtte gå «all in» og teste det ut, så på oppfordring fra moderator klikket jeg på ‘Raise hand’, så jeg ble løftet opp som ‘speaker’. Jeg bare presenterte meg selv og hva jeg drev med. Så ble det mye interessant dialog om kundereiser, inbound og SEO. Det endte med at jeg logga meg ut i 20-tiden, etter å ha blitt kjent med nye folk, men også truffet bransjefolk jeg ikke har snakket med på lenge.

Det var trivelig og lærerikt, og som noen har påpekt: SOSIALT. Men så har du FOMO-effekten (Fear of Missing Out), som skapes fordi ingenting blir tatt opp og gjort tilgjengelig i etterkant. Du må være der for å oppleve det.

Så en advarsel her og nå: Clubhouse kan bli vanedannende.

Michael Steltzner fra Social Media Examiner gir en god innføring i fenomenet og hvordan du kommer i gang i denne videoen:

Og en veldig kort video om hvordan du lager en klubb, presentert av Anthony Lee:

Hvilke muligheter gir Clubhouse?

Clubhouse er fundamentalt forskjellig fra Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram. Det er lydbasert, og alt skjer IRL (In Real Life).

Gary Vaynerchuk har tidligere omtalt Twitter som SoMes cocktailparty, hvor du kan spasere bort til hvem som helst og slå av en prat. Terskelen er lav. Clubhouse har tatt den plassen nå.

Her treffer du influensere, entreprenører og guruer som du ville betalt skjorta for å treffe ellers. De er bare et rom og en unmute-knapp unna. 

Så hvilke muligheter/utfordringer gir det oss markedsførere?

  • Erstatter eller kompanjong til webinaret: Jeg ser at bedrifter allerede markedsførere kommende events på Clubhouse. Så lenge du ikke trenger PowerPoint-slides, og stemmen din er nok, så fungerer det akkurat som et møte på Teams eller Zoom. Du vil jo også få flere oppmøter enn et tradisjonelt webinar, om du velger å ikke ta det opp. Det kan også være et fint supplement til webinaret, en kanal dere kan fortsette praten etterpå, med lavere terskel. Når appen kommer til Android, vil nok dette ta enda mer av.

  • Podcast-killer? Jeg har hørt flere på Clubhouse si at de nesten ikke hører på podkast lenger, etter at de begynte med Clubhouse. Podkast og radio har altså fått en ny, sterk konkurrent.

  • Events: På større events vil Clubhouse bli det perfekte mingle-stedet. 

  • Kundeservice: Enten et sted hvor kundene hjelper hverandre, eller hvor bedriften har en representant som kan svare på spørsmål.

  • Sponsing: SME nevner eksempler på merkevarer som har sponset rom.

  • Nettverking og læring: Definitivt et sted du kan lære mye, bryne ideene dine mot andres meninger, knytte nye kontakter og bygge relasjoner.

Som en av moderatorene på en gruppe sa: «Du kan ikke fake det på Clubhouse. Du er det du er. Du kan det du kan.» 

Hva tenker du? Hvilke muligheter ser du?

Mitt brukernavn er @forsund

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Opprinnelig publisert på markedsheltene.no 7. februar 2021
Oppdatert 16. februar 2021

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.