La meg komme med en spådom: I år 2020 driver "alle" norske bedrifter med inbound marketing. 90 prosent av dem vil angre på at de ikke begynte tidligere - og de få fremsynte i hver bransje vil allerede ha høstet svært gode resultater i mange år.
Det er lett å spå, men bommer man står man lagelig til for hugg. Derfor gjør jeg det sjelden, og bare når jeg ser en reell mulighet i horisonten. Forrige gang markedsførere hadde en lignende mulighet var da Leif Osvolds ikoniske DN-innlegg "Internett er en flopp" ble trykket i 1996. (Jeg har den innrammet på kontoret.)
Les også: Hva er inbound marketing?
Når jeg nå er såpass utvetydig er det fordi inbound marketing virkelig er enhver markedsførers drøm gått i oppfyllelse - det er en strategisk tilnærming til digital markedsføring basert på beste praksiser og teknologi som gjør ALT målbart. Endelig kan markedsførere bevise sin verdi for ledelsen og for alvor starte med måling og kontinuerlig forbedring av markedsføringstiltak.
For de FMCG-aktørene (Fast Moving Consumer Goods) som bortimot utelukkende innretter seg mot impuls- og følelsesutløste kjøp er nok ikke inbound marketing ideelt, men for omtrent alle andre aktører i alle andre bransjer er det en unnlatelsessynd å ikke gjøre en grundig vurdering av mulighetene med inbound.
Åpenbare fordeler
Inbound marketing har en rekke fortrinn, og åpner muligheter vi tidligere ikke har sett maken til i marketingverdenen. Ved å implementere markedsføringsmetoden vil du kunne forvente:
- Kraftig besøksvekst på hjemmesiden
- Mangedobling av antall leads på kort tid
- Mye mer effektiv konvertering av leads til kunder
- Etter hvert kan du redusere mediebudsjettet
- 100% målbarhet på alle tiltak
- Full kontroll på avkastning (ROI)
- På sikt kan du slutte med oppsøkende salg
Amerikanerne allerede langt foran
Inbound marketing startet "over dammen", og vi har tidligere blogget om virksomheter som har gjort det skarpt. Også betegnet (litt for snevert) både som marketing automation og content marketing - inbound marketing har kommet for å bli, og blir mottatt med entusiasme av de vi snakker med daglig. Grunnen er at det rett og slett funker.
Finn ut om inbound marketing passer for din virksomhet
Vi har utviklet en test med ni spørsmål som vil gi deg en indikasjon på om inbound marketing er riktig for din virksomhet, eller ikke. Testen "Passer inbound marketing for min virksomhet" tar kun 2 minutter å gjennomføre, og du vil få tilsendt en fyldig rapport på e-post. Testen kan du ta her.