Hva er native advertising og passer det for min bedrift?

Av Ole Martin Kristiansen 15. oktober 2015

Hva_er_native_advertising_og_passer_det_for_min_bedrift

Du ser dem hver dag i nettavisene; ikke native americans (indianere), men artikler som ser ut som redaksjonelt innhold - men som egentlig er sponset av en annonsør. Det siste året har vi begynt å se gode eksempler på fornuftig bruk av native advertising. Et par av dem vil jeg dele med deg nå, og forhåpentligvis gi deg en formening om hvorvidt dette er riktig for deg eller ikke.

Hva er native advertising?

Det florerer av fjonge definisjoner på native annonsering, men kort sagt kan vi si det slik:

betalt innhold som er kledd i publikasjonens drakt, og som treffer mottakerens forventninger.

Som med alt annet fomlet nettaviser og annonsører litt i starten. Det gav ikke de resultatene man ønsket, fordi det var vanskelig for leserne å se forskjell på native annonser og tradisjonelle bannerannonser. 

Filosofien bak native, noe som også ligger i navnet (native er en som er innfødt, en som hører hjemme der), er at annonsene skal matche plattformen både i form, funksjon og innhold. 

Dette har vi blitt bedre og bedre på, selv om det er en "tunga rett i munnen"-øvelse når man samtidig må være tydelig på at innholdet ikke er redaksjonelt, men betalt.

> Les også: 4 ting du bør vite om digitale bilag og native advertising

Native - en rask vei til økt synlighet på nett og trafikk

Det nærmer seg 1 milliard aktive nettsteder og konkurransen om å være en del av søkemotorenes førstesideoppslag blir stadig skarpere. Veien til førstesiden på Google kan virke lang, enten du har en etablert hjemmeside eller om du starter fra scratch.

Men, er du strukturert nok til å ta unna de store løftene og om du er villig til å jobbe dedikert med innholdet ditt, kan native ads være en effektiv metode for å kickbooste synligheten og kjennskapen til din web og din merkevare. Du er nemlig synlig fra dag én!

Synlig fra dag én 

Man har ikke alltid tid til å la internett bli kjent med deg over et lengre tidsaspekt. Native Advertising er i så måte et godt og virkningsfullt verktøy for å generere trafikk allerede fra dag én – lenge før du har opparbeidet deg autoriteten du trenger for å dukke opp på Googles førsteside.

Er annonsene gode nok, vil trafikken komme. Med godt innhold vil nye besøkende bli returnerende besøkende, og deretter abonnenter og kunder. De vil dele innholdet ditt i sosiale medier, og søkemotorene vil raskt anerkjenne deg som en respektert nettside som fortjener bedre plassering.

Eksempler på native annonsering

Eksempler_p_native_ads

Slik har vi ofte sett native-annonser. Som du ser minner de alt for mye om tradisjonelle annonser og øynene våre er opplært til å overse dem, og heller fokusere på nettsidens nyhet- og innholdsflyt.

Dagbladet er en av nyhetsaktørene som tilbyr bedrifter tilgang til sitt publikum gjennom native annonsering. Etter min mening er deres løsning tro mot native-konseptet, noe som både gir merverdi for kundene som får innholdet sitt presentert i publikasjonens drakt, og til Dagbladet selv, som kan tjene penger på annonsesalget.

Ved å pakke informasjonen inn i Dagbladets visuelle design (fonter, farger, spaltebredde) er sannsynligheten større for at leserne vil få med seg annonsen når de scroller gjennom førstesiden – og da er opp til annonsøren å servere det på en måte som frister, med rett innhold til rett tid.

Eksempler_p_native_ads_i_Dagbladet

Selv om annonsen jf. regelverket er tydelig merket «annonsørinnhold», fanger saken fra Clas Ohlson leserens oppmerksomhet som en naturlig del av informasjonsflyten på db.no.

Et godt eksempel på fornuftig bruk av denne metoden er Clas Ohlson. Annonsen ovenfor ble vist i uke 41, hvor høsten og mørket virkelig har begynt å vise seg og belysning er en viktig del nordmenns medisin mot høstdepresjonen.

Artikkelen fra Clas Ohlson presenteres gjennom et lunt og koselig uttrykk i bildet, og tittelen indikerer tydelig at her får du hjelp med et tema som er relevant for de fleste akkurat nå. 

Klikker du på saken, blir du sendt direkte til en sponset artikkel på db.no. Det andre eksempelet jeg vil ta for meg er i så måte enda bedre, da de sender besøkeren rett hjem til sin egen web. 

Eksempel_p_native_ads_fra_Clas_Ohlson

Matbutikken ICA (nå Coop) kan vise til stor suksess med bruk av native advertising på db.no. Av over én million månedlige besøk, kom nær halvparten av besøkene fra disse annonsene. I motsetning til den forrige saken fra Clas Ohlson, vil lesere som klikker på saken over bli sendt til denne siden, som ligger på coop.no - annonsørens egen kanal.

Med en tydelig strategi på målgrupper, trender og optimalisert visualisering av innholdet (både bilde og tittel) har de fått god avkastning på å investere i native annonser.

> Les også: Digital markedsføring i egne kanaler gir rentes rente

Hvordan passer native inn i en helhetlig digital markedsstrategi

Native er en god trafikkgenerator, og et effektivt verktøy for å raskt sende store mengder besøkende til din egen web. Men, det er likevel kun en liten del av en helhetlig digital markedsstrategi, som ikke er begrenset til kun det å skape trafikk, men som også omfatter konvertering av denne trafikken, til leads og/eller nye kunder.  

Holder artikkelen din det du lover (og det gjør den vel når du sørger for å produsere kvalitetsinnhold) og du tar vare på de besøkende når de ankommer nettstedet ditt, er veien til nye leads radikalt forkortet. Native kan utvilsomt være et godt virkemiddel å vurdere for å komme i gang med trafikken det nye nettstedet ditt fortjener. (Spesielt for bedrifter som har brede målgrupper i forbrukersegmentet.)

Så skal det gode innholdet du skaper selvfølgelig være den tunge, langsiktige drivkraften som løfter deg opp og frem til den den hellige førstesiden på Google. Akkurat det kan du lese mer om i e-boken vår om content marketing.

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing

Temaer: native advertising


Ole Martin Kristiansen's photo

Av: Ole Martin Kristiansen

Ole Martin har en bachelorgrad i mediemanagement fra Høgskolen i Gjøvik og har siden 2008 jobbet med både analoge og digitale medier. Han jobbet tidligere som prosjektleder i MarkedsPartner, og arbeider i dag som Markedskoordinator i Borregaard Exilva.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Hvordan lykkes med content marketing

Temaer

Se alle