Når hadde nettstedet ditt sist en "EU-kontroll"? Enhver hjemmeside må kvalitetssikres og holdes ved like for at den skal levere best mulig resultater. Vi kaller det weblikehold - en systematisk prosess for å forbedre hjemmesiden.
Vi har i årenes løp utviklet flere hundre nettsteder. Som langsiktig samarbeidspartner med mange av disse bedriftene har vi jobbet systematisk og helhetlig med markedsføring både på strategisk og operativt nivå, noe som har gitt oss verdifull erfaring.
I kvalitetssikringsdelen sjekker og korrigerer vi følgende:
Tips: Arbeidet med å finne feil og forbedringsmuligheter kan forenkles ved å bruke verktøy for automatisert kvalitetssikring. Her er eksempler på slike verktøy:
Som jeg har blogget om før finnes det i hovedsak to veier til toppen av Google - og dermed til økt trafikk - nemlig søkemotoroptimalisering/innholdsproduksjon (SEO) eller søkemotormarkedsføring (SEM).
Når det gjelder SEO, er det viktig å stille følgende spørsmål: Er vi synlige på nettet for brukere som søker etter det bedriften kan tilby, men som ikke kjenner bedriftens navn? Vi tester derfor på de viktigste søkeordene og noterer forbedringstiltak. Ofte medfører dette at vi må revurdere hvilke søkeord vi skal bruke i innholdet vi produserer og sette i verk produksjon av innhold på jevnlig basis.
I mange tilfeller vil det være riktig å supplere med SEM-tiltak (eksempelvis annonsering med Google AdWords), spesielt i bransjer hvor det er vanskelig å få organisk synlighet. Google AdWords kan få deg på førstesiden av Google på under én time, og kan gi en boost også i en oppstartsfase, siden det kan ta 3-6 måneder før du begynner å se de gode resultatene av en nysatsing på innhold.
Sosiale medier og e-postlister er også ofte undervurderte kanaler for trafikk, som kan gi svært gode resultater til en forholdsvis lav kost per kontakt.
For å konstruere den mest optimale brukeropplevelsen må vi ha svar på følgende spørsmål:
Førsteinntrykket skapes altså av en kombinasjon av riktig kommunikasjon og godt design. En dårlig brukeropplevelse kan ikke redde weben uansett hvor mye trafikk vi klarer å sende dit. Her finnes det en rekke beste praksiser som man bør sikre at man følger.
Strategier må tilpasses en verden i endring, og derfor må vi ved jevne mellomrom ta et skritt tilbake og stille noen grunnleggende spørsmål:
Den raske teknologiske utviklingen har i de siste få årene utløst et vell av applikasjoner og software, som igjen har revolusjonert forbrukeratferd og beste praksis for markedsføring. Som markedsførere må vi være på tå hev, og tidvis ta oss tid til se på følgende: