Du må være innlogget i din HubSpot-konto. Oppskriften passer for både Basic, Professional og Enterprise.
Jeg tar utgangspunkt i at du allerede har identifisert temaer spesifikt for den nisjen bedriften din opererer i. Dette betyr at du ikke begynner identifiseringen av riktige søkeord for du har bestemt deg for overordnede temaer. Er du usikker på hva dette innebærer, anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen om temaer fremfor søkeord.
Bruk språket til dine potensielle kunder: Når du skal identifisere søkeord og søkefraser du ønsker å rangere høyt på, må du tenke hvordan dine potensielle kunder (personas) ville ordlagt seg.
Finn søkeord du har mulighet til å rangere bedre på: Du bør identifisere søkeord du rangerer på 11. plass eller lenger bak i en søkemotor på. Forbedrer du innholdet rundt disse søkeordene kan du havne på 10. plass (førstesiden) i søkemotorene.
Bruk søkeord på naturlig måte i innholdet du publiserer: Ikke overdriv bruk av søkeord når du publiserer innhold. Dersom søkemotorene oppfatter at du har skrevet inn søkeordet mange ganger for å rangere høyere i resultatlisten, vil de straffe deg med dårligere plassering. Ved å bruke søkeordene naturlig i teksten kan du øke relevansen av nettsiden din for søkeordet eller søkefrasen.
Fra HubSpot Marketing velger du Reports fra hovedmenyen og deretter Keywords. Du står nå på hovedsiden for søkeord.
Her kan du se alle søkeordene du har lagt til, og hvordan du rangerer for de enkelte søkeordene i søkemotorer som for eksempel Google og Bing. I denne oppskriften fokuserer jeg på Ranking Opportunities. Dette filteret viser deg rangeringen for hvert søkeord. Google sin førsteside viser 10 resultater. Havner du derfor på 11. plass eller lenger bak (opptil 70. plass) vil det vises i filteret.
Monthly Searches: Tallet eller teksten i denne kolonnen er et estimat for lokale, månedlige søk på de enkelte søkeordene du har lagt inn. Er dette estimatet under 10 søk, vil det kun stå Low som illustrerer et lavt søkevolum på dette søkeordet.
Rank: Refererer til din nettsides rangering for det angitte søkeordet i søkemotorer. Står det for eksempel 3 her, vil du vises som nummer 3 på førstesiden når noen søker på det valgte søkeordet. Vær oppmerksom på at dette kan variere med lokasjonen for søket.
Difficulty: Dette tallet eller teksten henviser til en score mellom 0 og 100, hvor 0 er enkel og 100 er vanskelig. Scoren representerer hvor vanskelig det vil være for deg å havne på førstesiden (resultat 1-10) i en søkemotors resultater. En høy difficulty score innebærer at det er stor konkurranse om å rangere høyt på akkurat dette søkeordet.
Under ser du et eksempel fra VB-bloggen og hvordan valg av riktig søkeord vises i Google, altså ikke inne i selve HubSpot-verktøyet. VB (Varme & Bad) blogger jevnlig om problemstillinger om VVS for både privatpersoner og profesjonelle i rørleggerbransjen. I blogginnlegget har de skrevet om oppussing av bad og bytte av sluk. Både pusse opp badet og bytte sluk er søkeord dette innlegget er optimalisert for. De røde pilene på bildeeksempelet viser at VB har inkludert søkeordene i URL-en, tittelen, løpende i teksten og i underoverskriftene.
Når man søker på «bytte sluk på badet» uten å inkludere «pusse opp», havner dette blogginnlegget på 5. plass i Google’s resultatliste. Som du ser er begge søkeordene inkludert i beskrivelsen av innlegget, også kalt metateksten.
Varme og Bad: Må jeg bytte sluk når jeg skal pusse opp badet
HubSpot: Keyword user guide: How to decide which keywords to focus on
Backlinko: Keyword Research
Vekstoppskrifter: Øk trafikken inn til nettsiden din gjennom gjesteblogging
Vekstoppskrifter: Slik øker du trafikken til firmabloggen din ved hjelp av Google AMP