Vekstoppskrifter - en kokebok for digital vekst fra Markedspartner

Øk trafikken til innholdet ditt med native annonsering på Facebook

Skrevet av Cecilie Henriksen | 28. juli 2017

 

Tid: 5-6 timer
Vanskelighetsgrad: 3 av 5

Sliter du med å få nok trafikk til innholdet ditt ved hjelp av Facebook-annonsering? Da kan native annonsering via Facebook være løsningen. Dette er en form for annonsering som kamuflerer seg i brukerens nyhetsfeed, og fremstår som et ordinært Facebook-innlegg. Denne oppskriften viser deg hvordan du utformer en native annonse på Facebook, slik at du kan øke trafikken til innholdet ditt.

Tekniske forberedelser

Ha de visuelle elementene til annonsene klare på forhånd. Dersom du ikke har det er Canva et godt gratis hjelpemiddel for bilder. Du må også ha en Facebook-side for bedriften din. Dersom du ikke har det kan du følge denne oppskriften. Videre må du ha tilgang til Facebook Ads Manager.

Slik går du frem

Native advertising er annonser utformet for å «skli inn» og etterlikne omgivelsene, slik at den ikke blir oppfattet som påtrengende. Du har kanskje sett slike eksempler på VG, hvor en annonse er utformet som redaksjonelt innhold? Videre finnes det ulike former for native annonsering, blant annet «sosiale medier innlegg». Dette er integrert kommunikasjon fra annonsør til brukerens sosiale medier som likner resten av innholdet. Du går frem på samme måte som når du oppretter en ordinær Facebook-annonse, hvor forskjellen ligger i utformingen av annonsen. Følg denne guiden for oppsett av en Facebook-annonse.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Velg ord i ingress og overskrift med omhu: Overskrift og ord i en ingress kan bidra til å trigge nettverk, som igjen påvirker og styrker oppfattelsen av en merkevare (Sharethrough, 2015).
  • Lag annonser så «native» som mulig: Da MarkedsPartner testet native Advertising i DN.no i fjor, fikk den mest «native» annonsen 600 % høyere klikkrate enn den som så ut som en vanlig annonse.
  • Ha bilder med så lite tekst som mulig: Facebook er ikke glad i bilder med mye tekst, og «straffer» annonser med over 20 % tekst ved å gi den få eller ingen visninger.
  • Tenk mobil først: Innlegget må være optimalisert for visning på mobile enheter. Den bør være konsis, og din CTA (Call-to-Action) må være godt synlig.
  • Gjør det relevant: Et skreddersydd relevant, og godt innhold oppnår gjerne mer likes og engasjement. Dette bidrar til å holde annonsen i toppen av nyhetsfeeden til målgruppen din lenger. 

Eksempel på konkret anvendelse

En studie fra Facebook fant at kunder er 20-60 % mer engasjert i native annonser enn standard bannerannonser, og gir høyere CTR (klikkfrekvens).

Outbound Engine promoterte markedsføringsideer for eiendomsmeglere på Facebook i tre dager med et budsjett på 75 dollar. Dette resulterte i en rekkevidde på 24 442 visninger med 24 likes, 64 klikk til websiden og 4 delinger.               

Detaljert fremgangsmåte

Annonsen tar sikte på å sende målgruppen til en landingsside med et innholdstilbud for å samle e-postadresser. I dette eksempelet: en guide til hvordan du kan øke trafikken til nettstedet ditt med native advertising.

Dette er bare en av mange mulige muligheter, så her gjelder det å hente frem kreativiteten. 

  1. Logg deg inn på Facebook Ads Manager.
  2. Klikk på Opprett annonse i høyre hjørne.

 

  1. Velg Trafikk under kategorien Overveielse.

  1. Velg Nettsted eller Messenger.

  1. Definer publikum, annonselevering og budstrategi som beskrevet i HubSpot sin annonseringsguide for Facebook.
  1. Velg annonseformat. Her kan du eksperimentere med visuelle elementer, men for enkelhets skyld viser jeg med ett bilde i denne oppskriften.

     
  1. Klikk på + og velg et bilde. Deretter vil bildet legge seg som vist under.
  2. Fyll deretter inn nettsted, overskrift og tekst. Dette er det øverste som synes i annonsen. Dette er ikke annonse i Facebook Messenger, så la den stå tom. Linken som legges inn til nettsted, er den originale. Velg en handlingsoppfordring (CTA). Deretter legger du til en beskrivelse av lenken til nettstedet, før du legger inn visnings-URL.
  1. Resultatet blir som vist på bildet under:


 

Kilder

https://www.facebook.com/audiencenetwork/news-and-insights/future-of-mobile-advertising-is-native
https://nativeadvertisinginstitute.com/blog/5-facebook-native-advertising-best-practices/
https://www.outboundengine.com/blog/linkedin-ads-vs-facebook-ads-with-metrics/
https://www.hubspot.com/facebook-marketing 

Relatert innhold

Native annonsering: Fra katastrofe til kjempesuksess på én dag
4 ting du bør vite om digitale bilag og native advertising
Hva er native advertising og passer det for min bedrift?