I denne oppskriften fokuserer jeg på Instagram og konkurranseformen: kommenter på bildet for å vinne. Instagramkonkurranser er en enkel måte å øke både synligheten av merkevaren din og engasjementet blant følgerne dine.
Du må være innlogget på Instagram-kontoen til bedriften din.
En «kommenter og vinn»-konkurranse går ut på å be brukerne kommentere på et bilde du har lastet opp på Instagramprofilen til merkevaren din for å vinne en premie. Ønsker du å lese mer om konkurranser på Instagram anbefaler jeg å lese denne oppskriften.
Sett deg mål: For å vite om konkurransen din er en suksess, må du sette deg mål for nøkkeltall som du følger med på underveis. I denne oppskriften ønsker vi å øke engasjementet. Sett deg mål for
Bestem deg for hvor ofte du skal følge med på disse nøkkeltallene.
Lag konkurranseregler for deltakerne:
Følg Instagrams regler: Bedriften din må følge reklame-reglene til Instagram for å holde en konkurranse.
Tilby relevante premier: En konkurranse behøver en premie. Husk at du ønsker å tiltrekke deg de riktige følgerne for merkevaren din og ikke hvilke som helst. En relevant premie for merkevaren din støtter dette. Du vil kanskje tiltrekke mye oppmerksomhet ved å gi bort en iPad eller en iPhone, men dette er ikke nødvendigvis deltakere som ønsker å bruke produktene og tjenestene dine. Eksempler på relevante premier:
En utfordring med «kommenter og vinn»-konkurranser er den lave terskelen for deltakelse. I motsetning til bildeutfordring-konkurranser, «koster» det ikke brukere så mye å legge igjen en kommentar for å delta. Du kan potensielt tiltrekke deg mange premiejegere som ikke er opptatt av, eller har noen relasjon til merkevaren din. De ønsker kun å vinne gratis premier.
Bruk hashtags: Du bør inkludere hashtags for å sette søkelys på konkurransen din. Lag en hashtag som er konkurransespesifikk, og bruk øvrige hashtags som signaliserer at du holder en konkurranse.
Eksempler på konkurransespesifikke hashtags:
Eksempler på øvrige hashtags:
Promoter i andre kanaler: Markedsfør og spre ordet om Instagram-konkurransen din via andre sosiale kanaler. Publiser et innlegg på Facebook (eksempel fra DNT x Møllerens her), tweet om det på Twitter og skriv om det på nettsiden eller bloggen din. Du bør også oppfordre deltakerne dine til å dele konkurransen med venner.
Publiser innlegget til riktig tid: Post innlegget om konkurransen tidlig på dagen, omkring lunsjtider eller på kveldstid. Unngå tidspunkt mellom klokken 15 og 17. Mange er travle i dette tidsrommet.
I bildeeksempelet under har drikkeprodusenten Vitamin Well Norge i samarbeid med den Oslobaserte festivalen, Piknik i Parken, holdt en «kommenter og vinn»-konkurranse på Instagram. For å delta må man tagge en venn og kommentere hvilken dag man vil dra på festivalen. I tillegg må man følge både Piknik i Parken og Vitamin Well Norge på Instagram. De skriver når vinnerne trekkes, beskriver konkurranseregler, tilbyr en relevant premie og har både konkurransespesifikke og øvrige hashtagger.
Tidligere Skandiabanken (nå Sbanken) lagde også en «kommenter og vinn»-konkurranse. Man deltok i konkurransen ved å svare på spørsmålet de stilte. Skandiabanken fortalte om når vinnerne av konkurransen skulle trekkes, men nevnte ikke hva premien var. De inkluderte relativt generelle hashtagger, og kunne med fordel kommet opp med en mer spennende og relevant hashtag for konkurransen enn #sommerkonkurranse.
Shortstack: 4 Things You Must Do Before Hosting an Instagram Contest
Hootsuite: Instagram Contest
Inboundbloggen: Snapchat eller Instagram Stories som del av en inbound-strategi
Vekstoppskrifter: Økt engasjement med bildekonkurranser på Instagram
Først publisert: 21. november 2017. Oppdatert: 2. november 2018.