Selger du produkter eller tjenester på nett? Da bør du vurdere å ta i bruk Google seller rating. Ved å benytte selgervurderinger kan du øke sannsynligheten for at en potensiell kunde klikker på nettopp din bedrift når de gjør et Googlesøk. Lær hvordan du setter opp dette til din hjemmeside.
Tekniske forberedelser
For at Google seller ratings skal vises på resultatsiden kreves det at kundevurderingene er synlig på nettsiden din. Det er to måter å gjøre dette på:
Når du har gjort dette trenger du noen omtaler for å sette opp Google seller rating, og velge hvilken av omtalene som skal vises i søkeresultatet ditt på Google.
Når du gjør en søk i Google vil Google seller rating bli synlig under linken til nettsiden din. Dette gjelder både for betalt og organiske søk. Poenget er å vise og fremheve bedrifter eller annonsører som scorer bra på kundetilfredshet. Vurderingene samles fra anerkjente kundevurderingssider, blant annet Trustpilot. For å gjøre dette sammenlignbart på tvers av ulike kilder med ulike skalaer, «oversettes» disse til en stjerneskala som går fra en til fem. Denne oppskriften tar utgangspunkt i organiske søk.
For å få stjernene for kundevurderingene på resultatsiden til Google må du bruke strukturere data. Enkelt forklart er dette en standard for merking av dataene på nettsiden din, slik at nettlesere og boter kan tolke og forstå hva kundevurderingene det betyr. Denne informasjonen bruker Google videre ved å presentere dette i søkeresultatet.
Den absolutt enkleste måten å sette opp Google seller rating for organiske søk er å benytte pluginen; WP SEO Structured Data Schema. Det er denne metoden jeg skal forklare. Alternativt kan du sette opp strukturerte data manuelt. Dette kan være aktuelt dersom du bruker andre publiseringsløsninger enn Wordpress.
For å øke sannsynligheten for å få vist din seller rating på resultatsiden til Google, bør du tenke over følgende:
Det er ikke garantert at kundeomtalene vil dukke opp i søkeresultatet, for det er opp til Google. Det er ganske vanskelig å få Google seller ratings organisk for svært generelle nettsider, ettersom Google foretrekker rangeringer for spesifikke produkter eller tjenester. Men dersom vi skal tro Ian Brodie, vil omtalene dukke opp på resultatsiden til Google 3-4 dager etter du har konfigurert dataene i pluginen til Wordpress.
Slik ser Google seller ratings ut på resultatsiden til Google for henholdsvis organisk og betalt.
I følge Google gir utvidelsen for Google seller ratings i Adwords en 17% økning i click-trough-rate. Dette gjør at kost per klikk går ned og forbedrer kvaliteten på trafikken til nettsiden din. Derfor er det rimelig å anta at det vil være tilsvarende resultater i organiske søk.
Detaljert fremgangsmåte Ian Brodie
Video om Google and Reviews – Everything you need to know
Gjør nettsidene mer brukervennlige på Google med strukturerte data