Newsjacking handler om å dra fordel av en nyhet til å forsterke salgs- og markedsføringssuksessen din. Utnytter du en nyhet for å skrive en bloggartikkel, lansere en kampanje i sosiale medier eller få presseomtale, er du allerede en newsjacker. Er du ikke kjent med konseptet, gir denne oppskriften deg innsikten du behøver.
Du må ha et verktøy for å overvåke nyhetssaker og relevante søkeord, som Google Trends og Google Alerts.
Da Google lanserte sin Knowledge Graph, publiserte HubSpot et blogginnlegg om hva markedsførere burde vite om Knowledge Graph, og hvordan den ville påvirke de organiske søkeresultatene. Blogginnlegget genererte et tosifret antall innkommende linker, forbedret synligheten deres i Google og tiltrakk tusenvis av besøkende til bloggen og de øvrige nettsidene deres. Siden de også inkluderte en CTA i innlegget, genererte newsjackingen også flere leads.
For å newsjacke en story må du overvåke nyhetene kontinuerlig. Istedenfor å bruke hele dagen til å følge med på og lese nyheter, kan du gjøre følgende:
Bruk et par minutter på å sjekke ut variasjonene i søkevolumet på de søkefrasene du ønsker å bruke. Google belønner deg om du er først ute med å skrive om en nyhet, men det er vel verdt innsatsen å finne ut hvilke variasjoner av søkeordene du ønsker å treffe på som genererer mest trafikk. Gjør dette før du begynner å skrive.
Finn kilden til nyheten, og les deg opp på hva andre har skrevet om saken. Det øker troverdigheten din, og sørger for at innholdet ditt er originalt. Baserer du deg på kun én kilde risikerer du å videreføre ukorrekt innhold, eller presentere et ukomplett bilde av saken.
Newsjacking er ikke tidspunktet for å bruke tid på å finne det beste bildet, eller eksperimentere med formatering for å se om listene dine bør være punktlister eller nummererte lister. Målet er å være tidlig ute med å respondere på nyhetssaken. Så lenge innholdet ditt er nøyaktig, troverdig og originalt, og gjennomlest av en kollega, kan du vente med detaljarbeidet til senere.
Spør deg selv om hva som gjør denne nyheten interessant for publikummet ditt. Ha målgruppen, eller personaen, din i bakhodet når du skriver. Skulle du være litt for sent ute og noen andre allerede har skrevet om saken fra vinklingen du hadde tenkt deg, kan du skrive den bedre. I så fall, vær mer omfattende, klarere og gi leseren flere eksempler. Når du newsjacker må du gi andre gode grunner til å linke til nettopp ditt innhold.
Markedsfør markedsføringen din. Selv om du vil generere noe trafikk fra organisk søk, gir det deg ikke den effekten du behøver ene og alene. Del din vinkling på nyheten, og spre budskapet. Del innholdet på sosiale medier, og del innholdet ditt med samarbeidspartnere og journalister du har bygget langvarige relasjoner med.
HubSpot: The Inbound Marketer’s Complete Guide to Newsjacking
Impact: The Art of Newsjacking (And Its SEO Benefits)
Inboundbloggen: Markedsføring i sosiale medier: 21 Twitter-tips for ledere og CMOer