Les om hvordan skyskraperteknikken hjalp en smart blogger til å øke søketrafikken med 110 prosent og doble trafikken fra organisk søk på 14 dager, og hvordan du kan gjøre det samme.
Du bør ha tilgang til følgende:
Skyskraperteknikken er en metode for å gjøre innhold om til backlinks av høy kvalitet. Hensikten er å øke trafikken inn til nettsiden din ved å øke antallet backlinks. Slik fungerer det:
Først identifiserer du populære trender, temaer og innhold innenfor nisjen din. Deretter lager du nytt, forbedret innhold på samme tema. Du kommuniserer det samme, men du overgår det eksisterende innholdet ved å gå mer i dybden, oppdatere data og statistikker, benytte bedre design eller lignende. Til slutt når du ut til de som allerede har linket til eller publisert lignende innhold med mål om å få en ny link til nettsiden din eller få dem til å dele innholdet ditt med sine lesere.
Metoden fungerer fordi det allerede er en etterspørsel etter innholdet, du forholder deg til et allerede interessert publikum og det er betydelig rangeringspotensiale i søkemotorene. Det er en utfordrende metode, men en som kan gi deg betydelige resultater.
Det første steget er å finne innhold innenfor din nisje som allerede har generert mye backlinks og som du kan forbedre og overgå. HubSpot foreslår følgende metode:
Bruk analyseverktøyet, for eksempel Ahrefs, for å identifisere relevante nettsteder med innhold som genererer mye backlinks innenfor nisjen din. Brian Dean har laget en kort video der han forteller deg hvordan du går fram. Du finner den her.
Når du har funnet innhold du ønsker å forbedre, skriver du artikkelen din. Du behøver ikke være voldsomt kreativ, bare sørg for at du gjør innholdet mer presist, endrer feil og utdatert innhold, og tar i bruk ny data og informasjon. Med andre ord, sørg for at innholdet ditt er bedre enn det eksisterende innholdet. Her får du fire tips:
Promoter innholdet ditt for å skape tilstrekkelig sosialt bevis på at innholdet ditt er linkverdig før du tar kontakt med aktuelle nettsteder som kan være interessert i å linke til eller dele innholdet ditt. Del på sosiale medier, send ut eposter til abonnentene dine og lignende.
Er det noen blogger, merkevarer eller «influencers» som vil finne innholdet du har laget interessant? Start med de du kjenner godt, bruk Buzzsumo for å finne andre merkevarer og blogger som har publisert innhold relatert til temaet du har skrevet om, og bruk Ahrefs for å identifisere hvilke nettsteder som linker til eksisterende innhold på temaet du har dekket, forbedret og overgått i din nye artikkel.
Nå ut til de nettstedene du identifiserte i det foregående punktet, med en forespørsel om å erstatte eksisterende linker på nettstedet deres med en link til din nye artikkel eller å dele artikkelen med sitt publikum. Brian Dean sendte ut 160 eposter, og landet 17 linker – en 11 prosent suksessrate og en 110 prosent økning i søketrafikk på 14 dager.
Backlinko: Link Building Case Study: How I Increased My Search Traffic by 110% in 14 Days
HubSpot: Want More Web Traffic? How I Used the 'Skyscraper Technique' to Drive 70K+ Page Views
Vekstoppskrifter: Øk trafikken inn til nettsiden din gjennom gjesteblogging