Måloppnåelse er en essensiell del av en markedsførers suksess. Når vi innfrir et mål som vi har satt oss, utløses en nærmest euforisk følelse, som igjen øker arbeidslysten og motivasjonen vår. Vi blir også villige til å strekke oss enda lenger neste gang. I dette innlegget vil jeg dele noen råd om hvordan du setter gode mål.
For det er jo ikke alltid slik som jeg beskriver i drømmescenariet over. Kanskje tiden ble for knapp, eller du ga opp før du hadde kommet ordentlig i gang. Hvorfor er det slik at folk gang på gang feiler med å nå målene sine, til tross for at de startet på veien med gode intensjoner og pågangsmot?
Svaret gir seg selv når vi tenker over det: Uansett hvor hårete mål vi setter oss, så ender vi opp med å bli maktesløse, og vi gir opp, dersom vi ikke har det klart for oss hvordan vi skal gå frem for å realisere dem.
Nå skal jeg vise deg en fremgangsmåte for å sette mål, som jeg håper vil revolusjonere din hverdag og bidra til at du sender meg en mail og forteller om ditt oppnådde mål.
Stretch-goals er på godt norsk mål du kan strekke deg etter. De er hårete, overordnede og meget ambisiøse. De har et langt tidsperspektiv og inspirerer oss til å tenke stort og se det store bildet. Det er ingen regler for hvordan du skal sette et stretch-goal, men de skal være så ambisiøse at de (til å begynne med) virker vanskelig å innfri.
Eksempel: I 2018 skal vi øke omsetningen med 25 %
For at et slikt mål skal være bærekraftig og gjennomførbart, trenger det å løftes opp i det vi kaller SMART-modellen, som kvalitetssikrer målet og hjelper oss å formulere en plan.
SMART-modellen består av fem kriterier som hjelper oss å konkretisere målet vårt. Det hjelper oss også til å kvalifisere det, syreteste det og oppdage hvordan vi skal nå målet vårt.
Et SMART mål er:
Her er et eksempel som oppfyller kriteriene ovenfor:
Vi skal fra og med 1. januar 2018 øke trafikken fra organisk søk til bedriftsbloggen vår med 20 % (fra 5 000 til 6 000 besøk per måned i snitt) innen 31. juni 2018.
Selv om målet over er SMART, sier det lite om hvordan vi skal nå det. Vi kan derfor ta målet vårt og kjøre det gjennom de samme kriteriene, på denne måten:
Som du ser har SMART-modellen hjulpet oss med å konkretisere målet og å lage en liten plan for hvordan vi skal nå det.
“Our goals can only be reached through a vehicle of a plan, in which we must fervently believe, and upon which we must vigorously act. There is no other route to success.”
Dette sa Pablo Picasso, en av 1900- tallets største kunstnere. En mann det anslås at produserte over 20 000 verk i sin levetid har antagelig satt seg et og annet mål i karrieren sin. Hans beskrivelse av mål minner meg mye om SMART-metoden, en metode som først ble lansert åtte år etter hans død.
Sett et overordnet og ambisiøst mål, bryt det dette ned ved å benytte SMART- modellen. Det blir vanskelig å fokusere på de riktige arbeidsoppgavene uten en god plan!
Lykke til!