Fra en tidlig alder lærer vi at fortid er fortid og at vi er nødt til å akseptere og lære av de feilene vi har gjort, for det eneste vi kan endre på er fremtiden.
Vel, jeg er her for å fortelle at det ikke er tilfellet når det kommer til inbound marketing og blogging. Faktisk burde du gjøre omtrent det stikk motsatte. I dette blogginnlegget skal jeg fortelle hvordan du kan optimalisere fortidens blogginnlegg slik at de gir enda mer verdi til virksomheten i fremtiden.
Optimaliseringstaktikken jeg snakker om handler enkelt og greit om å hente frem blogginnlegg du har publisert tidligere, optimalisere de og publisere de på nytt. Det virker selvinnlysende, men sannheten er at vi har en tendens til å glemme de gamle blogginnleggene våre så fort de er publisert. Det morsomme med blogging er jo tross alt å produsere nytt innhold (eller er det bare redaktører som meg som føler det på denne måten?).
Det vi må huske på når vi driver med inbound marketing er at innholdet vårt ikke foreldes på samme måte som andre former for markedsføring. Vi skriver gjerne informative innlegg som leserne finner verdifulle. Som oftest går ikke denne informasjonen ut på dato og etter hvert som domenenavnet vårt bygger autoritet, blir det lettere for nye lesere å finne blogginnleggene våre når de benytter søkemotorer.
Når vi gjennomfører historisk optimalisering har vi to mål for øyet:
Denne teknikken passer best for de etablerte bloggene som gjerne har eksistert i mer enn to år. Det er nemlig tre hovedpunkter som er avgjørende for at optimaliseringen skal gi effekt:
Les også: Dette må du tenke på når du produserer og publiserer innhold »
Det et tre gode grunner til at du bør benytte deg av denne formen for optimalisering:
Les også: Hva har slips til felles med SEO? »
Det bør være innlegg du kan forbedre på en eller flere måter. Det kan eksempelvis være utdatert informasjon som er verdt å oppdatere eller forbedringspotensial i bruk av søkeord.
Sikt på å gjøre mange nok endringer til at det er «innafor» å publisere blogginnlegget som om det skulle vært nytt.
Inkluder søkeord basert på en fersk søkeordsanalyse. Les mer om hvordan du gjør det i denne e-boken.
Publiser det oppdaterte blogginnlegget som om det var nytt, ved å endre publiseringsdato og promotere det på lik linje med dine nye blogginnlegg.