Først publisert: 26. juli, 2017. Oppdatert: 14. november, 2018.
Mange toppledere vegrer seg for å engasjere seg i sosiale medier. Dette til tross for at digitalt synlige ledere bidrar til en rekke fordeler for organisasjonen de representerer. Hvorfor er toppledere så lavt representert i sosiale nettverk, hvilke muligheter går de glipp av, og hva kjennetegner de beste i klassen?
Rapporten 2016 Social CEO, som tok for seg CEO-er i Fortune 500-selskaper, viste følgende:
Stort bedre er det ikke i Norge, noe som lenge også har vært Hans-Petter Nygård-Hansens kjepphest. Så hva er årsaken til topplederes lave engasjement i sosiale medier?
Mangel på tid er det i alle fall ikke. Richard Branson tvitrer på egen hånd, og han leder Virgin Group, som består av mer enn 400 selskaper. Vi har også flere norske toppledere som tvitrer:
Les også: 21 Twitter-tips til ledere og CMO-er
Opplevd risiko kan være en årsak. Som toppleder er du organisasjonens fremste talsmann, og det du sier kan ha direkte påvirkning på selskapets omdømme og attraktivitet for diverse interessenter, både kunder og aksjonærer.
Eller kanskje grunnen er at man bare kvier seg til å begynne. Det føles kanskje ikke naturlig, man vet ikke helt hvordan ting fungerer, hvor eller hvordan man skal starte. Det tar rett og slett for mye tid som man ikke føler man har.
Men hva er alternativkostnaden? Hvilke muligheter går du glipp av om du du aktivt velger bort å være en hørbar stemme i offentligheten? Når de du leder er aktive deltagere i sosiale medier, og du er helt fraværende, kaster du ikke da bort en anledning til å utøve innflytelse på en av dagens kanskje viktigste kommunikasjonsarenaer?
Millenniumsgenerasjonen ("millennials" er født mellom 1980 og 1995) utgjør i dag mer enn halvparten av B2B-innkjøpere og er en viktig demografisk gruppe i forbrukermarkedet. For dem er sosiale medier kommunikasjonsverktøy nummer én, like naturlig som å ta opp telefonen (som de helst ikke gjør) – og toppledere som forstår dette kan høste store gevinster, da studier viser at:
I rapporten The CEO Uncovered kom det også fram interessante funn:
25 prosent av forbrukere svarte at topplederens image (CEO) påvirket hvilken leverandør de valgte. Denne tendensen var høyest hos 18-34 år gamle respondenter (37 %), og lavest hos de over 55 (16 %).
Toppledere som er tilgjengelige og aktive i sosiale kanaler har også stor påvirkningskraft på hvorvidt resten av organisasjonen lykkes med å skape verdi i disse kanalene.
Ifølge en rapport fra det ledende globale PR-byrået, Weber Shandwick, mener hele 7 av 10 ansatte at det gjør selskapet mer attraktivt som arbeidsplass når topplederen er sosial. 52 prosent av de som har en «sosial» toppleder sier det inspirerer dem, og 41 prosent sier de føler stolthet. Bare 6 prosent sier det gjør dem flaue eller nervøse.
En studie gjennomført av LinkedIn og Hootsuite avdekket at 42 % av ansattes engasjement i sosiale medier kan spores tilbake til toppledelsens engasjement. Salgsteam som er aktive i sosiale medier (social selling) har 50 prosent større sannsynlighet for å nå salgsbudsjettet.
Det er ROI-en på eksempelets makt!
Anita Krohn Traaseth, som begynte å blogge som adm. direktør i HP Norge, uttalte til DN i 2014 at hun fra 2012 hadde hatt en strategisk målsetning om å bli mer synlig gjennom bruk av sosiale medier.
I 2014 ble hun kåret blant de 25 mest omtalte lederne og kunne også skilte med en dobling av presseomtalen av HP. På bloggen sin, Tinteguri.com, skriver hun følgende:
Trenger egentlig norske ledere å forholde seg til sosiale medier? JA, er mitt klare svar her. Men jeg tar den litt lengre, det er ikke nok å forholde seg til og å implementere sosiale medier som verktøy, det må forankres i strategien og gjennomsyre hele selskapet og alle ansatte – selskapet må bli «sosialt».
Det begynner med topplederen. Jeg vil derfor avslutte denne artikkelen med sju fellesnevnere for «highly social CEOs», som i Weber Shandwicks undersøkelse ble karakterisert som «best i klassen» på sosiale medier:
Etter alle solemerker å dømme, er ROI-en av en sosial leder høy. Du er i en posisjon hvor både medarbeiderne dine og markedet ønsker å høre fra deg, og du har muligheten til å påvirke selskapet i positiv retning på mange plan.
Lykke til!
Først publisert: 26. juli, 2017. Oppdatert: 14. november, 2018.