Å bli synlig på Google blir stadig viktigere for merkevarer og bedrifter. Kampen om de beste plasseringene tilspisses – noe som gjør søkemotorannonsering stadig viktigere. Adwords-annonsering bidrar til å demme opp for de tekniske begrensningene som fortsatt eksisterer innenfor SEO (Search Engine Optimization).
Et viktig aspekt ved SEO er å gjøre websiden din enklere å forstå, både for brukerne og søkemotorenes roboter. Selv om søkemotorene stadig blir smartere, finnes det begrensninger for hva de faktisk klarer å finne. Et menneske vil fortsatt se og forstå en webside bedre enn hva søkemotorene er i stand til. Implementerer du SEO riktig hjelper du søkemotoren til å forstå hva websiden din handler om, og hvordan den kan være nyttig for brukerne dine. Derimot kan feil implementert på nettsiden din, gjøre at du blir dyttet langt ned i søkeresultatene. Resultatet er at du ikke blir funnet.
I dette innlegget vil jeg ta for meg de tekniske begrensningene ved bruk av SEO, basert på denne artikkelen fra Moz. Den bekrefter hvorfor betalt søkemotorannonsering er nødvendig for at du som markedsfører skal nå salgsmålene dine.
Les også: Hva er SEO? [Søkemotoroptimalisering for dummies]
De store søkemotorene opererer med de samme prinsippene – automatiske roboter som “crawler”, eller skanner webben, følger linker og indekserer massive databaser. Dette gjør de med kunstig intelligens. Men moderne teknologi har likevel sine begrensninger – en serie tekniske begrensninger som skaper store problemer både for synlighet og rangering i søkemotorene. Artikkelen til Moz tar for seg de vanligste og deler problematikken i to: problemer med crawling og indeksering, samt problemer med å matche søkefraser til innhold.
Les også: Søkemotoroptimalisering: Er du synlig på de riktige søkeordene?
Dessverre er det ikke slik at du alene kan lene deg på de tekniske detaljene som skal til for at websiden din skal bli søkemotorvennlig. For å rangere høyt i Google, kun ved bruk av SEO, er du avhengig av å markedsføre innholdet ditt. Søkemotoren har ingen formler for å måle kvaliteten av innholdet på nett. Derfor bygger søketeknologien på beregninger av relevans og betydning – ved å spore hva folk gjør, hva de klikker på, hvordan de reagerer, hva de kommenterer og hva de lenker til. Enkelt sagt må du sørge for at innholdet du produserer blir delt og snakket om.
Et annet aspekt ved SEO er søkeresultatet og dets begrensninger. Førstesiden på Google har 10 plasser, og plasseringene innenfor topp 3 mottar mer trafikk og oppmerksomhet enn plasseringene lengre ned. I sin tur betyr dette at det alltid vil være et finansielt insentiv for søkemotorannonsering.
Les også: Hvordan komme øverst på Google? Førstesiden har jo bare 10 plasser.
Uansett hvordan søkemotorene endrer seg i fremtiden, vil websider og bedrifter konkurrere med hverandre for oppmerksomhet, besøkstrafikk, og følgelig den merkekjennskapen dette gir. Det gjør søkemotorannonsering på Google helt essensielt for at du skal nå salgsmålene dine.