HubSpotbloggen - En blogg fra Markedspartner AS

HubSpot CRM vs. Zoho CRM

Skrevet av Siri Enoksen | 24. juni 2021

Å velge et kunderelasjonshåndteringssystem, også kalt et CRM-system (Customer relationship management system), høres nok enklere ut enn hva det faktisk er. I evalueringsfasen gjør du antakeligvis vurderinger om fordeler og ulemper ved de ulike CRM-systemene. Denne artikkelen vil hjelpe deg med en konkret vurdering av HubSpot CRM vs. Zoho CRM.

Kort om Zoho CRM:

Zoho CRM er et webbasert CRM-system som er skreddersydd behovene til små og mellomstore bedrifter (SMB). Grensesnittet deres inkluderer verktøy som automatisering for salg og markedsføring, kundeservice, produktbibliotek, rapportering og analyse.

 

Kort om HubSpot CRM:

HubSpot CRM er et skybasert system som spesialiserer seg på automatisering av salgsprosesser. Systemet er primært egnet for mellomstore bedrifter, men dekker også behovene til de aller fleste små og store bedrifter. Med HubSpot CRM får salgsavdelingen og øvrige brukere av systemet full oversikt over alt som beveger seg rundt kontakten på tvers av alle de fem kjerneprosessene.

 

Hva er forskjellen på et nettbasert og skybasert CRM-system?

Et webbasert system eller en webbasert applikasjon må alltid være koblet til internett for å fungere. Et skybasert system kan utføre oppgaver selv om du ikke er koblet til internett. Det er først når du skal laste opp eller ned data til systemet at du må koble til internett.

Se oversikt over funksjoner i de ulike systemene nedenfor:

 

Pris for HubSpot CRM vs. Zoho CRM

Det er viktig å poengtere at HubSpot CRM er gratis, men at det er vanlig for bedrifter å ha flere lisenser integrert med CRMet, som HubSpot Marketing Hub eller Sales Hub, siden CRM-et tillater sømløs databehandling mellom salg, marked og kundeservice. Ønsker du flere lisenser, annet enn CRMet, vil prisene øke deretter. 

Zoho CRM har en gratis bruksplan, men den begrenser seg til 3 brukere. Sammenlikner du Zoho CRM med andre CRM-systemer som Salesforce, er det vanskelig å slå prisene for et bra CRM.  

HubSpot CRM: Gratis

Zoho CRM: GRATIS (for 3 brukere)
HubSpot CMS: Fra €252 - €830 hver måned Standard: €14

Marketing Hub: Fra €41 - €2,944 hver måned

Professional: €23

Sales Hub: Fra €41 - €1,104 hver måned

Enterprise: €40

Service Hub: Fra €41 - €1,104 hver måned

Ultimate: €52

Operations Hub: Fra gratis - €662 hver måned  

 

De største forskjellene mellom HubSpot CRM og Zoho CRM

  • Zoho tilbyr betalte prisnivåer for CRMet, mens HubSpot tilbyr et helt gratis CRM.
  • Zoho har ikke oppgavehåndteringsfunksjoner, mens HubSpot inkluderer dette alternativet.

Hvordan velge rett CRM?

Du vet at vi er HubSpot-fans. Det betyr likevel ikke at vi ønsker å selge deg HubSpots CRM-løsning for enhver pris. For den må passe for deg, og for din virksomhet. Her er noen spørsmål det kan være lurt å finne ut av når du skal velge:

  • Hvor godt er det lagt til rette for at løsningen du vurderer, kan vokse og utvikle seg i takt med din virksomhet?
  • Er det et verktøy som er enkelt for brukerne, og hvor det er mulig å komme raskt i gang?
  • Hvilke spesielle behov må løsningen dekke?
  • Er det anledning til å prøve løsningen?
  • Hva slags erfaring og kompetanse har de du vurderer å kjøpe fra? Har de fornøyde kunder som referanser?
  • Er det samsvar mellom budsjett og løsningen du vurderer?
  • Hva blir totalprisen for den løsningen du trenger?