Visste du at markedsførere fortsatt sverger til Facebook? Og at video i kortformat bare har blitt enda mer populært? Hvert år gjør HubSpot en undersøkelse for å avdekke årets markedsføringstrender, i år har de samlet inn data fra over 1600 B2B og B2C-markedsførere verden rundt. I dette blogginnlegget går jeg gjennom de viktigste funnene fra rapporten så du enkelt kan få oversikt over årets viktigste trender.
Kort fortalt ser HubSpot at det blir lagt større vekt på datadrevne beslutninger og fleksibel markedsføring, samt at flere og flere innser viktigheten av å bygge merkevaren sin på sosiale medier. Men la oss dykke ned i detaljene!
HubSpot har avdekket en rekke trender for 2023. Her har jeg trukket frem fire viktige punkter du kan ta med deg inn i det nye året:
Les også: Hvordan bruke korte videoer i markedsføringen din?
Les også: bedre kundereiser med data i kjernen
Ifølge rapporten er det lite som har endret seg. Blant markedsførere er fortsatt Facebook den mest brukt av alle kanaler, tett fulgt av Instagram, YouTube, Twitter, TikTok og LinkedIn. Hvilke kanaler som er mest brukt blant markedsførerne er ganske likt uavhengig om du jobber i en B2C eller B2B bedrift. Den eneste forskjellen er LinkedIn, som ligger nesten øverst på listen for B2B og nesten nederst for B2C. Fremover forutser HubSpot, basert på data innsamlet i undersøkelsen, at det er YouTube, Instagram og TikTok som vil se mest vekst i 2023. Kanskje en av dem til og med kan ta igjen Facebook?
HubSpot har også sett nærmere på hvor hyppig det er vanlig å publisere innhold på sosiale medier. De fant ut at en tredjedel av markedsførere publiserer innhold et par ganger i uken, og en tredjedel publiserer daglig. Det er bare 13% som publiserer innhold flere ganger om dagen.
Når det kommer til format, så er video den tydelige vinneren. Halvparten bruker videoformatet, og det er forventet å øke sin popularitet i 2023. Etter video er det blogginnlegg, infographics og lyd som er de mest populære formatene.
Som alle andre år, vil vi også i år møte på noen utfordringer. Når HubSpot avholdt undersøkelsen i slutten av 2022, var utfordringene ganske like det som ble avdekket året før. Ifølge rapporten er det markedsførere syns er mest utfordrende:
Dette er med andre ord verdt å lese seg litt ekstra opp på disse temaene, for å unngå de største fallgruvene. Det kan også være nyttig å utvikle seg innenfor disse områdene for å skape en konkurransefordel.
Klikk her for å lese hele rapporten til HubSpot
I år gjelder det å produsere videoer i kortformat, benytte seg av sosiale medier, beholde markedsbudsjettene sine og være datadrevne. HubSpot konkluderer med å trekke frem et hovedpunkt som godt oppsummerer deres funn:
Markedsførere som investerer i å forstå målgruppen sin, de siste trendene og
hvordan målgruppen deres vil endre seg fremover, vil være best forberedt på å justere strategien sin underveis og slå sine konkurrenter i 2023. Nøkkelen er å ikke låse seg til en strategi, men heller justere den så fort du får data på at noe ikke fungerer optimalt for din målgruppe – da blir du bedre enn konkurrentene dine i 2023!
Last ned gratis markedsplan-guide og mal her: