Derfor burde du oppdatere til GA4 så fort som mulig

Google Analytics er verdens mest brukte analyse og sporingsverktøy for nettsteder og apper. Den nåværende versjonen av Google Analytics heter Universal Analytics, men fra juli 2023 vil Universal Analytics stoppe å samle inn data. Den nye versjonen heter GA4, og er en ny måte å vise innsamlet data. GA4 benytter seg av kunstig intelligens i større grad enn før og gir bedre innsikt i hva som foregår på ditt nettsted. Det er derfor veldig viktig at du oppdaterer din versjon tidligst mulig for å unngå å miste sammenligningsgrunnlag. 

Last ned gratis guide: Markedsførerens guide til bedre SEO

Planlegg og organiser for en behagelig overgang

Denne oppdateringen er full av endringer og data fra Universal Analytics vil dessverre ikke overføres direkte til GA4. Det er derfor veldig viktig at du planlegger migrasjonen nøye og tenker gjennom hva du vil spore, hvordan du vil spore det og hva slags informasjon som er avgjørende for deg og din bedrift. For eksempel er det ikke alltid det er automatisk sporing av skjemainnsendelse og salg inkludert i GA4. Detaljer som dette må du ta med i planene dine for migrasjonen.

Skjermbilde 2023-02-10 kl. 10.16.40

Du bør også tenke på hvordan du vil organisere dataene dine. GA4 er veldig fleksibel og gjør det enklere enn noen gang å drifte og analysere dataene dine. Ta også en titt på tilgjengelige integrasjoner med andre verktøy du bruker for markedsføring og analyse. GA4 har mange integrasjonsmuligheter som gjør det lettere for deg å få en helhetlig forståelse av din online tilstedeværelse.

Les også: Hva er egentlig CAPI og hvorfor bør du bry deg?

GA4 tilbyr en rekke fordeler sammenlignet med Universal Analytics:

 

  • Bruker maskinlæring og automatisering for å gi dypere forståelse av brukerinteraksjoner
  • Gir verktøy for mer effektiv målretting og måling av markedsføring
  • En del av Google's privacy-fokuserte tilnærming til analyseverktøy
  • Migrasjon fra Universal Analytics til GA4 kan være en stor jobb, men verdt det for å dra nytte av alle fordelene

Ikke vent for lenge med å komme i gang

Skjermbilde 2023-02-10 kl. 10.23.33

Det er avgjørende at du ikke venter for lenge med å oppdatere til GA4, da du kan miste viktig data du ikke kan finne igjen i ettertid. Begynn allerede nå og sørg for at du har alt klart innen fristen, og aller helst i god tid før. Det finnes god informasjon på nettet om hvordan du setter opp GA4, men om du er usikker ta kontakt med oss. Vi kan sørge for at du ikke går glipp av viktig data og gjøre overgangen lekende lett.

Last ned gratis:  Markedsførerens guide til bedre SEO

Ken Gjøran Leren's photo

Av: Ken Gjøran Leren

Ken er CTO i Markedspartner. Han har gründet og ledet markedsføringsteknologiselskapet Marketing Town i London en årrekke før han i fjor flyttet tilbake til Norge. Utover sitt teknologihode har han hatt en ledende og hands-on rolle i den kommersielle teknologiutviklingen til Marketing Town. Han har i tillegg vært en early adopter knyttet til AI og var tidlig en drivkraft og naturlig sparringspartner i organisasjonen knyttet til AI.