Vekstoppskrifter - en kokebok for digital vekst fra Markedspartner

Konverter besøkende i WordPress med exit pop-ups fra Sumo

Skrevet av Cecilie Henriksen | 7. november 2017

Tid: 40-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 2 av 5

Forlater folk nettsiden din uten å legge igjen viktige spor som en e-postadresse? Hver gang du går glipp av en e-postadresse, går du glipp av et lead (og en senere salgsmulighet). I denne oppskriften viser jeg deg hvordan du øker antall leads ved å presentere et innholdstilbud på bloggen gjennom en exit pop-up. 

Tekniske forberedelser

Du må være innlogget i publiseringsverktøyet for nettsiden din. I denne guiden benytter jeg WordPress. Dette må også være tilkoblet automatiseringsverktøyet Sumo. Dersom du ikke har installert Sumo for publiseringsverktøyet, kan du følge denne installeringsguiden for SumoTakkesiden og e-posten for utsendelse av tilbudet bør være laget på forhånd.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

En smart måte å samle inn leads på er å presentere et innholdstilbud i det vedkommende er i ferd med å forlate nettsiden din.

Dette er ting du bør tenke på:

  • Presenterer et innholdstilbud nært relatert til nettsideinnholdet: Dersom en person leser en bloggartikkel som tar for seg Topp ti steder å reise i Europa, kan et godt innholdstilbud være en pakkeliste for turer til Europa.
  • Ha et iøynefallende design: Du har kanskje 1-2 sekunder til rådighet for å fange oppmerksomhet før brukeren lukker siden på automatikk.
  • Bruk aktivt språk: Bruk et aktivt og enkelt språk for å fremme handling.
  • Ha en fjernbar pop-up: Sørg for at den besøkende kan fjerne pop-upen med escape-knappen på tastaturet og at det finnes en klikkbar X i et av de øverste hjørnene.

Eksempel på konkrete ideer:

Denne strategien kan benyttes både på blogger, nettsider og nettbutikker. Dersom en potensiell kunde legger noe i handlekurven, og er i ferd med å forlate den, kan du gjøre som Fjellsport. De tilbyr å sende innholdet i handlevognen på e-post, eller så tilbyr de 10 % rabatt på neste kjøp.

 


Eksempel på konkret anvendelse

Denne strategien for leadsgenerering er svært effektiv. Ved å presentere innholdstilbudet økte RazorSocial konverteringsraten med hele 520 %.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Velg List Builder i menyen til Sumo.

  2. Klikk på Create New Form til høyre på siden.



  3. Velg Collect Emails under My Goal.



  4. Velg Popup som Form Type.



  5. Velg passende Template for din pop-up. Jeg benytter Default.



    Trykk på de ulike elementene til templaten på høyre side slik at du får opp redigeringspanelet. Tilpass deretter etter eget ønske.



  6. Under Visibility velger du Smart Mode. Dette gjør at systemet viser pop-upen når brukeren utviser en atferd som tilsier at de ønsker å forlate siden. Funksjonen vil ikke fungere hvis du velger manuell.




  7. Under valget for Success kan du legge inn hvordan du ønsker å distribuere innholdet, og du kan utforme e-posten som sendes ut.



    Her kan du enten sende innholdet direkte på e-post, eller sende personen direkte til en takkeside med tilgang til innholdstilbudet. Fordelen med sistnevnte er at vedkommende har mulighet til å navigere videre på nettsiden din, og kan dermed fortsette å konvertere. Velg da Redirect-URL og legg inn URL-en til takkesiden din.

    Videre kan du utforme e-posten som sendes ut. Trykk på Add New Email og velg Content Upgrade Template.

     

    Tilpass e-posten i redigeringsvinduet og trykk Save Email når du er ferdig.

     

    Last inn e-posten du nettopp lagde og test e-posten ved å trykke på Load Email, deretter Send Test Email.



  8. Neste steg er å koble til et e-postverktøy. I mitt tilfelle ønsker jeg at e-postene jeg samler skal havne i en e-postliste jeg har i MailChimp. Her kan du selvsagt velge andre verktøy, som for eksempel HubSpot. Klikk videre på ønsket e-postverktøy.





    Velg listen du ønsker å benytte og trykk Save.



  9.  Når du er ferdig trykker du Make Live nede i høyre hjørne. Da vil pop-upen dukke opp i oversikten:



  10. I mitt eksempel har jeg laget en exit pop-up som dukker opp på bloggen min når noen er i ferd med å forlate den:



Kilder

Optinmonster: 40 exit popup hacks that will grow your subscribers and revenue

Relatert innhold

Hvordan øke antall e-postabonnenter med HubSpot Lead Flows?