Hvordan skrive en tittel folk klikker på? Det er et spørsmål mange webredaktører, tekstforfattere og copywritere har stilt seg selv. Det er ingen enkel sak, men det er vel verdt innsatsen å utforme en tittel leserne dine vil klikke på. Faktisk viser det seg at du kan øke klikkraten din med opptil 10 prosent bare ved å endre tittelen på artikkelen din. Her får du én metode for å skrive interessevekkende titler.
Ingen.
Det finnes flust av eksempler på bloggere, webredaktører og andre som har økt både klikkrate og konverteringsrate etter å ha skrevet om eksisterende titler, og ved å følge de ovennevnte ideene for best mulig utbytte. Her er et par av dem:
Å skrive titler er ingen eksakt vitenskap, og det finnes ingen definitiv metode for å skrive en overbevisende tittel. Følger du denne metoden, først publisert av CoSchedule, øker du likevel sjansen for å skrive titler som øker klikkraten og drar flere lesere inn på nettstedet ditt.
1. Skriv flere forslag
Man klarer sjelden å komme på de mest originale, effektive og unike titlene på første forsøk. Vi må kickstarte hjernen og den kreative siden vår for å komme opp med de beste ideene. Derfor bør du starte med å skrive ned flere forslag:
Jobber du i et team eller med en redaktør? Be dem, eller andre kollegaer for den saks skyld, komme med innspill og synspunkter på forslagene dine. La de se på listen din over forslag, og be dem avgjøre hvilken de mener er best. Matcher meningene deres med din?
3. Velg ut de to beste titlene og A/B-test dem
Heldigvis er det ikke bare synsing involvert i prosessen med å finne den beste tittelen. Velg ut de to titlene du mener er best, og A/B-test dem. Det er flere måter å gjøre det på, for eksempel:
På et eller annet tidspunkt er du nødt til å ta et valg. Resultatene fra A/B-testen din kan hjelpe deg med å ta det valget. Undersøk hvilken tittel som genererte flest klikk, gå for den, og lær av det til neste gang. Å skrive gode titler er som alt annet en kontinuerlig prosess der du blir bedre jo mer du gjør det.
CoSchedule: 25 Scientifically Proven Ways to Write Better Headlines For Your Blog
Neil Patel: The Step-by-Step Guide to Writing Powerful Headlines
Content Marketing Institute: 5 Tips to Improve Your Headline Click-Through Rate
ConversionXL: 5 Characteristics of High Converting Headlines
Orbit Media: How to Write a Headline That Won’t Get Ignored: 7-Point Checklist
HubSpot: How to Write Better Headlines
MarketingExperiments: Headline Optimization
Signal v. Noise: Writing Decisions: Headline test on the Highrise signup page
Inboundbloggen: Firmabloggerens guide til å finne overskrifter og titler som selger