Har du lagt merke til det? Google har fjernet AdWords-annonsene på høyresiden i søkeresultatene. Vi fleiper ikke. Annonsene er borte vekk, og Google innrømmer å ha eksperimentert med dette i lang tid. "We'll continue to make tweaks", sier en talsperson til TheSEMPost. I mellomtiden vil vi gi deg en oppdatering på hva som endres, hvordan det påvirker deg - og hva du må gjøre nå for å ivareta din synlighet på Google.
Den første som rapporterte om nyheten var TheSEMPost, som fredag 19. februar kunne melde om at Google fjerner annonsene i sidekolonnen i sine søkeresultater.
Det er ikke å legge skjul på at dette kan få store konsekvenser for din digitale markedsføring. Når annonsene i sidekolonnen fjernes, øker konkurransen om å vises på de resterende plasseringene - som i dag ligger over det organiske søkeresultatet:
Dette setter høyere krav til kompetanse og struktur hos dem som forvalter AdWords-kontoene dine. Det blir enda viktigere å ha en systematisk tilnærming til å optimalisere bud og luke vekk søkeord som ikke er lønnsomme.
For å ta et steg tilbake, er det verdt å merke seg at dette ikke nødvendigvis har like stor betydning for alle. Dersom din betalte søketrafikk i stor grad kommer fra mobile enheter, vil du ikke påvirkes av dette over natten. Men på sikt vil nok konkurransen bli høyere også her.
Det betyr at du uansett er nødt til å forholde deg til endringene og iverksette riktige tiltak.
På sikt vil endringene kunne påvirke kanalvalg - altså hvor bedriften din bør disponere markedsføringsbudsjettet. Hvor sårbar er du for økte kostnader fra søkemotorannonsering? Hva om trenden fortsetter og det blir enda dyrere i femtiden?
Det er tre tiltak som er nærliggende å anbefale her:
Vi ser nå en søkemotor som er i ferd med å gå over fra "barnestadiet" til "tenåringsstadiet". At brukeropplevelsen forbedres er bra både for brukerne og de som annonserer på AdWords. Endringer i søkemotorene stiller stadig nye krav til utøvere av SEO (søkemotoroptimalisering) og SEM (søkemotormarkedsføring), og det er store gevinster for dem som er oppdaterte og kan snu seg fort i dette terrenget.