Blir du stressa av at blogginnleggene dine blir lite lest, selv om de er godt skrevet? Blir du litt gretten over at konkurrentens video går viralt, mens din egen endte som en digital parentes? Blir du motløs av å tenke på det skredet av innhold du må trenge gjennom for å nå dine potensielle kunder? Er du engstelig for at markedsføringen din ikke gir effekt? Føler du deg mer engasjert hvis jeg sier jeg kan fikse det for deg?
Følger du med ennå? Så bra! Jeg har dessverre ikke noen quick-fix, men jeg vet at din oppmerksomhet på langt nær er noen selvfølge. Den innsikten utnytter jeg til min fordel.
Forskning viser nemlig at jeg kun har et par sekunder på å gi et godt førsteinntrykk som engasjerer deg nok til å lese videre. Og ifølge en undersøkelse fra Microsoft er oppmerksomhetsspennet til et gjennomsnittlig menneske i dag kortere enn en gullfisk, det vil si rundt 8 sekunder.
Hvis du følger med ennå skyldes det enten at du er over gjennomsnittet, eller at det var noe i teksten som fanget oppmerksomheten din. Min intensjon har vært å dra deg inn, setning for setning, ved å prøve å ta hensyn til hva du føler. Som innholdsprodusent selv, vet jeg hvor motløs jeg kan bli av å blogge for døve ører, og hvor inspirert jeg kan bli hvis jeg ramler over en tekst som treffer meg.
I lang tid har markedsføring hatt en datadrevet innfallsvinkel til innhold. Vi markedsførere har jobbet dag og natt med å optimalisere innholdet vårt for søk og deling, og så desperat håpet på litt fortjent oppmerksomhet som belønning for strevet. Pay-off har ofte vært skuffende. Nå sier ikke jeg at du skal kaste all SEOen din over bord, men kanskje det også kan være hensiktsmessig hvis vi også optimaliserer for lesernes emosjonelle behov?
Klokka tikker! Jeg må fortsette å mate følelsene dine så du har lyst til å lese videre.
Hvis jeg fortsatt har oppmerksomheten din kan jeg påvirke deg i to retninger.
Studier viser nemlig at folk stoler mer på følelser enn fakta når de tar beslutninger. Det å jakte etter en følelsesmessig respons på markedsføringen min, kan derfor være et kraftfullt verktøy for å påvirke din kjøpsintensjon.
Av 1400 vellykkede reklamekampanjer presterte de med rent emosjonelt innhold omtrent dobbelt så bra (31% mot 16%) enn de med bare rasjonelt innhold. For markedsføring som påvirker følelsene våre, får oss nemlig til å handle. Dine kunders handlingsvilje kan være verdifullt for deg, også utover det å få fler salg.
Se bare på dette:
Ifølge Harvard Business Review gir emosjonelle forbindelser en så stor mulighet til å skape ny verdi, at de anbefaler alle selskaper gjøre dette til en del av sin strategi. Henger du med litt til, kan du få vite hvordan.
Selv om emosjonell markedsføring er en strategi, må det føles autentisk og ekte for å virke. Du må både forstå ditt publikum og din egen merkevares identitet for å velge riktig tilnærming.
Gjør derfor nødvendige undersøkelser og jobb med personaene dine. Som med all annen markedsføringsaktivitet, vil du fremkalle en følelse som resonnerer med dine kunders problemer, frykt, ønsker eller drømmer. Under følger fem ulike strategier du kan bruke for å oppnå dette:
Dette er en strategi som ved å appellere til kundenes innerste og mest personlige følelser, kan forandre de mest ansiktsløse og sjelløse selskapene til en merkevare publikum kan bry seg om. Den mest effektive måten å menneskeliggjøre et selskap på er å demonstrere at merkevaren gjør noens liv bedre, lettere eller gir dem glede.
Se for eksempel denne reklamen for flytoget.
Ikke glem at humor er et gammel og effektivt virkemiddel. Humor både fanger og holder på oppmerksomheten, skaper glede og er en sterk relasjonsbygger. I tillegg blir morsomt innhold både husket og delt. Old Spice «The man you could smell like» er et godt eksempel på humor som virker.
Husk at forbrukere ser etter merkevarer som gir dem unike og minneverdige opplevelser. Fra kundens synspunkt er du som merkevare en relasjonsbygger. Hvis du skaper de rette følelsene rundt din merkevare, kan effekten være et varig kundeforhold bygget på tillit, tilfredshet og lojalitet.