Inboundbloggen - En blogg fra Markedspartner AS

Med markedstilbudet som en varig differensiator

Skrevet av Tønnes Sannem Heian | 6. november 2013

 

Mens markedskommunikasjon er essensielt for å skaffe kunder, er markedstilbudet (market offering) sannhetens øyeblikk i forhold til hvor godt du lykkes med å oppnå høy kundetilfredshet, positiv vareprat og sterke kunderelasjoner.

Markedstilbudet er ikke bare tjenesten eller produktet som kunden din betaler for. Det er alt omkring dette. Markedstilbudet er alt som påvirker kundens totalopplevelse av det som leveres. Still deg selv spørsmål som: Hvor enkelt er det egentlig for kunden å kjøpe av deg? Lykkes du med å fjerne usikkerhet hos kunden etter h*n har handlet hos deg? Får du kundene til å føle seg spesielle? Spørsmålene er mange og ulike, fra bransje til bransje, og fra bedrift til bedrift.

Jeg vil faktisk påstå at arbeidet med strategisk forbedring av markedstilbudet er det mest undervurderte området i markedsavdelingene i norske bedrifter. Mange gjør mye bra for å skape gode kundeopplevelser – ikke minst digitalisering og på web. Problemet er at det ofte mangler en holistisk tilnærming til systematisk forbedring og utvikling av markedstilbudet.

Et helhetlig syn på markedstilbudet muliggjør en operasjonell tilnærming, for å lokalisere forbedringsområder, og muligheter for differensiatorer − en faktor som kan brukes for å differensiere ens produkter eller tjenester fra andres produkter og tjenester. Det er «summen av de små tingene», og bedriftens evne til å levere på dette over tid, som skiller klinten fra hveten, og gir bedriftene som lykkes, langt bedre forutsetninger til å markedsføre seg effektivt.

En ting er erkjennelsen av dette. En annen ting er å gjøre det i praksis. Jeg kan love deg, at de færreste av konkurrentene dine er beredt til å «walk the talk». Det handler om ledelse og evnen til å sette seg i kundens sted, mer enn det handler om budsjetter.