8 av 10 toppledere stoler ikke på og er ikke fornøyde med jobben markedssjefen gjør. De vet at markedsføring fungerer i teorien, men mange har til gode å se måltall og KPI-er (Key Performance Indicators) som beviser effekt på bunnlinjen. Er dette tilfellet i din virksomhet - frykt ikke, dette kan vi gjøre noe med.
De begredelige tallene kom frem i en studie fra The Fournaise Marketing Group i 2012, men sannheten er at mange fremdeles markedsfører som om det skulle være 2008. Det er det ingen grunn til. Mulighetene innen digital markedsføring gjør at det er enklere enn noen sinne å måle effekten av markedstiltakene vi gjør. Men hva skal vi måle?
Som markedssjef vil du gjerne se effekten av hver minste Twitter-melding, e-postutsendelse og AdWords-annonse, Men selv om dette er interessant og relevant informasjon for markedsavdelingen (for å stadig optimalisere gjennomføringen), vil det gi for liten mening for ledelsen.
I vår gratis e-bok De 6 markedsførings-KPI-ene som sjefen din faktisk bryr seg om, viser vi hvordan du regner ut og presenterer seks KPI-er som gir toppledelsen et mer helhetlig og overordnet bilde av tingenes tilstand. Vi viser også med eksempler hvordan du regner dem ut.
Jeg vil ta for meg disse helt kort og punktvis her, men detaljene får du som sagt i e-boken vår (som er på nette 12 tettpakkede sider):
Når du kan presentere markedsføringsmåltall som gir gjenklang hos dine beslutningstakere - i stedet for å henvise til sidevisninger og Facebook-likes, vil du være i en langt bedre posisjon til å legge frem budsjetter og strategier som vil gi fordeler til din markedsavdeling nå og i fremtiden.
Last ned e-boken vår og få formler og eksempler som hjelper deg å regne ut disse måltallene for din egen bedrift. Har du innspill, spørsmål eller kommentarer - så hører jeg gjerne fra deg.