Når man knytter til seg en kjent profil er det lurt å skrive en avtale som regulerer forholdet. Det vil sikre at begge parter er enige i hva som skal leveres av resultater og dessuten vil det ansvarliggjøre dere til å følge opp samarbeidet som en profesjonell partner. I dette blogginnlegget tar jeg for meg det viktigste ved en slik avtale.
Samarbeidsavtalen bør inneholde følgende:
Dersom det er et langvarig samarbeid, mener jeg det er viktig at dere setter av tid til å bli kjent med personen dere skal samarbeide med. Inviter inn til et møte, la dem bli kjent med både dere og med merkevaren de skal promotere.
Dere bør også bli enige om hvordan samarbeidet skal introduseres til følgerne i profilens kanaler. Alt dette gjør det veldig mye enklere å jobbe med dere, og da er også sjansen større for at dere får verdi ut av samarbeidet.
Selv om det nok er mulig å finne en samarbeidspartner som er fornøyd med å få gratis produkter og litt egen PR, så tror jeg det er viktig at det også ligger en økonomisk kompensasjon inne i bildet. Hvorfor det?
For det første, så tar dere det mer seriøst dersom dette er noe dere betaler for. Da planlegger dere bedre, dere setter av tid til samarbeidet, og dere følger opp det som blir publisert. På mange måter synes jeg dere skal betrakte bloggere som enhver tredjepart dere jobber med innenfor markedsføring.
For det andre, så tar bloggeren det mer seriøst dersom de er betalt for å gjøre en jobb. Tenk selv hvor lang tid det tar å skrive en god artikkel. For at den skal bli funnet på Google og bli en del av bedriftens langsiktige «egenkapital» i Google, krever det at den som skal skrive saken setter seg litt inn i søkeordene som leserne benytter. Videre krever det at man tar noen gode bilder, og at man finner en engasjerende tittel. Etter at posten er publisert må den også promoteres, og man skal svare seriøst på de spørsmålene man får.
Ber du et etablert markedsføringsbyrå om å skrive den, forventer du å få en regning. Det bør ikke være annerledes med bloggere. Hadde de ikke vært gode til å skape innhold som blir lest, så hadde de heller ikke klart å etablere seg som bloggere du har lyst å jobbe med.
For det tredje, så bør du alltid vurdere hvilke andre alternativer bloggeren har. Dersom du ikke er villig til å betale for et samarbeid, mens din konkurrent er villig til å betale for å samarbeide med samme person, hva vil da skje i fremtiden? Det er synd om dere har investert tid og penger på å knytte til dere en kjent blogger, for så å oppleve at en konkurrent stjeler den ved første anledning.