Tradisjonell reklame kan for mange oppleves som en pest og en plage. Det er ofte fordi reklamen ikke er målrettet og er derfor irrelevant for mottaker. Innholdsmarkedsføring er det motsatte: en utstrakt hånd som tilbyr deg akkurat det du spør om. Så, hva er egentlig Innholdsmarkedsføring og hvorfor er det så viktig?
Begrepet content marketing ble etablert av Joe Puluzzi i 2007. Hans definisjon lyder noe som dette oversatt til norsk:
Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd.
Det handler rett og slett om å investere i og bygge opp dine egne kanaler, som for eksempel blogg og nettside. I disse kanalene kan du skape og distribuere kvalitetsinnhold som engasjerer, hjelper, underholder og inspirerer målgruppen din. Produserer du ikke innhold vil du etter hvert bli usynlig på Google og uinteressant for målgruppen din.
Å lage innhold av god kvalitet krever innsats, men er verdt investeringen. Et tips for å få enda bedre avkastning er å gjenbruke hele eller deler av innholdet ditt i andre formater og kanaler, for eksempel:
Les også: Gjenbruk av innhold: Slik går du frem.
Markedsføring og salg handler i hovedsak om tre ting:
Får du til dette kommer du i en posisjon hvor du får lojale kunder som kjøper igjen og igjen. Fordi dine potensielle kunder blir bombardert med tilbud fra alle kanter, er det ikke lenger like lett å nå gjennom med tradisjonell reklame. Innholdsmarkedsføring gir deg imidlertid en ny dimensjon i kundeforholdet, et lim som får dine salgsbudskap til å feste seg bedre i dine kunders hoder og hjerter.
Det er ingen tvil om at det produseres en svimlende mengde innhold. Visste du at det produseres over 2 millioner blogginnlegg hver eneste dag? Og at det lages mer innhold over en 48 timers periode enn det som ble produsert mellom historiens begynnelse og 2003? Å trenge gjennom med akkurat ditt budskap er en utfordring – for å si det mildt. Så, hvordan gjør du det?
Publikum: Dersom du ikke vet hvem målgruppen er, er det ikke innholdsmarkedsføring. Du må alltid vite hvem du snakker til.
Godt innhold: Dette punktet kom kanskje ikke som noe sjokk? Utarbeid, rediger og optimaliser innholdet ditt.
Opplevelse av innholdet: Å sørge for at innholdet ditt gir målgruppen din den beste opplevelsen mulig bør være førsteprioritet.
Finne de riktige kanalene: Å finne de rette kanalene er svært avgjørende og handler om mer enn å velge den mest populære plattformen.
Innholdsmarkedsføring kan være vanskelig å mestre, men får du det til er det en av de mest effektive måtene å nå ut til dine potensielle kunder. Og, mulighetene er uendelige!