HubSpotbloggen - En blogg fra Markedspartner AS

Her får du e-commerce, CMS, kundeservice og marketing på ett sted

Skrevet av Siri Enoksen | 1. desember 2020

HubSpot sitt Content Management System (CMS) er et system for administrering av nettsider, skjemaer, landingssider og HubSpots øvrige innholdsfunksjoner. Men visste du at det også er mulig å legge til en netthandelsfunksjonalitet? Ikke bare hvis du ønsker å selge produkter direkte fra en nettside publisert via HubSpot-systemet ditt. De fleste moderne CMS-systemer som WordPress, Joomla og Django kan knyttes til HubSpot sin netthandelsfunksjon: «Add to cart».

Hvordan sette opp netthandelsfunksjonalitet på en nettside hosted fra HubSpot

For et bedre inntrykk av hvordan netthandelsfunksjonen til HubSpot fungerer, tar vi en titt på to forskjellige metoder:

Metode #1: Sett opp en netthandelsplattform på en eksisterende side

Hva slags netthandel er denne metoden for?

Hvis salgsmålet ditt ikke krever en svært robust plattform, med alskens funksjoner, er det lurt å begrense omfanget av netthandelsløsningen din. Da trenger du nok ikke å integrere mot de store handleplattformene som Shopify eller Volusion, da disse fort kan bli overveldende og unødvendig komplisert for små aktører.

Hvis du bare skal ha noen få varer til salgs, men ønsker å oppnå større rekkevidde, bør du heller vurdere en innebygd handlevogn.

Hva er en innebygd handlevogn?

Digitale handlevogner kan være innebygd på de fleste nettsider. Inkludert HubSpot-sider. Handlevognen lar deg selge produkter uten ekstra infrastruktur eller en mer komplisert programvare. Tjenester som Ecwid og Paypal gjør det enkelt å plassere knapper eller innebygde vognelementer på nettstedet og komme raskt i gang. Rimelig og enkelt.

Metode #2: Sett opp en netthandelsplattform på et underdomene

Hva slags netthandel er denne metoden for?

Bedrifter som ønsker å selge flere produkter, har behov for kategorisering og flere funksjoner, har bedre nytte av denne løsningen. Dersom bedriften din har mer enn et par dusin produkter, trenger du vanligvis konfigurerbarheten og robustheten til en fullverdig netthandelsløsning.

Hva er netthandelssplattform på et underdomene?

Netthandelsplattformer som kan hostes på et underdomene, er til dels CMS. Slik som CMS-hubben til HubSpot, for eksempel. Den viktigste forskjellen fra HubSpot er at handlekurven er databasestyrt og spesielt designet for salg på nettet.

HubSpot tilbyr ikke egen funksjonalitet får å behandle kredittkortbetalinger, vise databasedrevne handlekurvsider eller integrering med lager. Programvarer som Shopify, Volusion, 3dCart og Magento er spesielt designet for funksjoner som disse, som er nødvendige for å selge effektiv online. Og disse kan integreres med HubSpot. 

Slik får bedriften en fullverdig netthandelsløsning ved å integrere en hostet netthandelplattform på et underdomene med HubSpot.

Dette er en smidig metode for å støtte salg, marked og kundeservice i deres samarbeide.

ViktigE punkter å tenke på før du begynner å selge online

Netthandelsfunksjonalitet vil føre til økt kompleksitet, både når det kommer til din tilstedeværelse på nettet og til virksomheten din som en helhet. Vær sikre på at dere har planlagt hele kundereisen fra start til slutt.

  • Hvordan skal produktene bli sendt ut og levert?
  • hvordan håndterer dere produkter som blir sendt tilbake?
  • Hva skjer hvis dere sender ut feil vare eller feil størrelse?
  • Hvem skal svare på e-poster og telefoner fra kunder som bestiller fra nettbutikken?
  • Økonomi – pass på å følge alle lover og regler for netthandel.

Test gjerne ut de programvarene du vurderer med en gratis prøveperiode. De aller fleste netthandelsløsninger har det. Er du derimot ikke klar for å starte en gratis prøveperiode nå, så er det lurt å sette i gang med planleggingen først.

Hvis du er vant til brukervennlige HubSpot, vil noen av netthandelsløsningene tidligere nevnt virke unødvendig komplekse. Men husk at enkelte programvarepakker, eksempelvis Magento, vil være en god del mer komplekse enn et grunnleggende CMS, og vil kreve at en utvikler er fullt implementert.

Hvordan integrerer du HubSpot med netthandelsfunksjonalitet?

Alle HubSpot-kunder kan plassere HubSpot sin sporingskode på sider som ikke er hostet fra HubSpot. For å spore trafikk til, fra og gjennom disse sidene.

Også for alle HubSpot-kunder, kan du koble til produktene dine fra dine eksisterende, høyt trafikkerte nettsider. Dette betyr en knapp som lenker fra en hjemmeside eller et relevant blogginnlegg, nettside eller til og med en takkeside etter en landingsside. Opprett en CTA (Call-to-Action) med tilhørende lenke. Dette er en fin måte å introdusere nye produkter til eksisterende trafikk.

HubSpot-kunder på abonnementstypene Medium eller Large kan bruke HubSpots netthandelsintegrasjoner med lukket sløyfe som er tilgjengelig i HubSpots App Marketplace.

Dette gjør at du i HubSpot kan se når trafikken beveger seg gjennom nettstedet og fullfører et kjøp. Hvis en integrasjon for plattformen ikke er tilgjengelig i App Marketplace, kan du opprette din egen integrasjon ved hjelp av HubSpots API eller inngå en avtale med en HubSpot-Partner for å integrere handlekurven din med HubSpot.

Det finnes mange muligheter der ute. Still spørsmål, gjør undersøkelser og planlegg nøye før du setter i gang for fullt. Spør gjerne kontakter du vet kjenner til HubSpot om integrasjonsmulighetene som ligger der.

SE MARKEDSPARTNERS WEBINAR OM HUBSPOT:

Klikk på bildet over for å se videoen.