Du skriver en firmablogg for å profilere deg selv og bedriften din på en god måte. Knotete språk, uklare resonnementer og dårlige formuleringer gjør det motsatte. Teksten kommer i veien for budskapet ditt, og du kan risikere å bli oppfattet som inkompetent eller useriøs.
Ta f.eks. en tre, fire prosent høyere avkastning som en benchmark for det vi snakker om når vi snakker nyinvestering i forhold til det nivået vi har ligget på gjennom deler av investeringsperioden.
En slik setning kan du godt komme unna med i en presentasjon der du betoner, gjør pauser og gestikulerer for å hjelpe tilhøreren til å forstå hva du sier. Du har kanskje også et lysbilde som setningen er en kommentar til. En tekst med slike formuleringer derimot, er både tung å lese og vanskelig å forstå. Når vi skriver, strukturerer vi setningene annerledes enn når vi snakker. Det er i hvert fall smart hvis vi ønsker å bli lest.
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg lett lar meg distrahere av dårlig grammatikk og mange skrivefeil. Men jeg synes det er viktig at skrivelysten og kreativiteten ikke ødelegges av frykten for å skrive feil. Jobb med å få god flyt og klare poenger i en lettlest tekst. Så kan du få en venn eller kollega til å bistå med korrekturlesingen. Her er noen reale showstoppere du bør unngå for å beholde flyten:
I vår bransje er det flust av innarbeidede begreper og fagterminologi. Mitt råd er å være meget bevisst på hvorfor du bruker dem når du skriver blogg. Her er noen grunner til det:
En bevisst bruk av fagterminologi kan likevel ha sine fordeler:
Når du har en setning med oppramsing, kan det være smart å dele den opp i en punktliste som
Legg merke til at punktene er en fortsettelse av innledningssetningen. Derfor er det ikke kolon etter innledningen, liten forbokstav i hvert punkt og fritt for tegn etter punktene. I avsnittet om fagspråk er det helsetninger i oppramsingen. Det gir stor forbokstav og punktum i hvert punkt, og kolon etter innledningssetningen.
Pass på at du bruker samme form og struktur i punktene. Det gir fin flyt. Ikke gjør slik (ref. avsnittet om fagspråk):
De fleste som jobber med salg, markedsføring og ledelse er meget bevisste på hvordan de framstår i møte med sine kunder. De er rene og velstelte, kledd for anledningen, høflige, oppmerksomme, godt forberedte og målrettede. Disse ferdighetene kan du bruke når du skriver blogg også. Et klart budskap med en god oppbygning, tydelig argumentasjon og respektfull tone er et godt utgangspunkt. Så kan du gi teksten ditt personlige preg, alt etter hvem du snakker til og hva du ønsker å oppnå. Men tåkeprat, svulstigheter og brautende tone er like dårlig egnet på bloggen som i kundemøtet.