Vurderer du å begynne med Facebook Business Manager eller er du rett og slett bare nysgjerrig på hva det er? Facebook Business Manager er blant annet et verktøy som gjør det enklere å samle bedriftens aktiviteter på Facebook når dere er flere som jobber med det sammen. I dette innlegget skal jeg gå nærmere inn på fordelene det gir for deg og din bedrift.
Når jeg googler «Facebook Business Manager” får jeg blant annet opp disse spørsmålene:
Facebook Business Manager er et hjelpeverktøy som gjør det enklere for bedrifter å markedsføre på Facebook. Det tillater deg å samle flere personer, annonsekontoer, Facebook-sider og Facebook-piksler på ett og samme sted.
Når du skal lage en Facebook Business Manager side går du rett og slett til business.Facebook.com , trykker på opprett konto og fyller ut informasjonen. Det neste steget er å legge til en annonsekonto. Trykk på annonsekontoer i menyen på dashbordet, så trykker du på den blå knappen det står “legg til” og så velger du opprett ny annonsekonto.
Én ulempe med Business Manager er at det kan oppleves lite brukervennlig som førstegangsbruker. Du må derfor ganske mye tid i verktøyet for å lære hvilke muligheter og begrensninger som finnes. Et tips her er å samarbeide med en Performance-spesialist, i hvert fall i starten så du lærer deg det mest grunnleggende.
Les også: Hvorfor du bør samarbeide med en Performance-spesialist.
Facebook definerer selv en annonsekonto som «En gruppering av all din spesifikke annonseaktivitet. Annonsekontoen din inneholder ulik kampanje-, annonse- og fakturainformasjon.».
Bruker du HubSpot? da har jeg gode nyheter! HubSpot er nemlig verifisert Facebook Marketing Partner. Ved å koble Facebook-annonsekontoen din til HubSpot kan du opprette og administrere annonsene dine direkte i HubSpot-kontoen din. Når du kobler til kontoen, vil alle dine eksisterende annonser vises i HubSpot og du vil ha alt samlet på ett sted.
Produktivitetstips for HubSpot-brukere: HubSpots annonseverktøy lar deg lage kontaktliste-publikum som automatisk synkroniseres mellom HubSpots CRM og ulike annonsenettverk, inkludert LinkedIn, Facebook og Google. Det er ikke nødvendig å foreta manuelle eksporter, og når smartlisten oppdateres i HubSpot, oppdateres publikum automatisk i den tilsvarende annonseplattformen.
Det er mange fordeler med en Facebook Business Manager-konto og annonsekonto. Business Manager hjelper deg og teamet ditt å ha en god struktur og godt samarbeid. Det kan ikke understrekes nok hvor mye mer man får ut av Facebooks egne analyseverktøy i Facebook Business Manager, enn man får ved å opprette en annonse med en privat Facebook-konto. Jeg anbefaler alle bedrifter, store eller små, å bruke opprette en konto i dag. Hvis du syns det er vanskelig eller du har noen spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt så hjelper vi deg.