Et spørsmål som raskt melder seg for bedrifter som planlegger å implementere en inbound- eller content marketing-strategi, er: "Hvem skal lage alt innholdet vi trenger?"
Det er ikke noe å stikke under en stol: Inbound- og content marketing krever stor innsats på produksjon av innhold. E-bøker og blogginnlegg skriver seg ikke selv. Ikke bare skal du ha volum, men du skal ha kvalitet.
Og ikke minst: Innholdet bør produseres ut fra en tydelig strategi som må utarbeides før du i det hele tatt starter med innholdsproduksjon.
I dette innlegget vil jeg gå gjennom de tre alternativene du har, og kort oppsummere pluss og minus med hvert av dem.
Denne løsningen er ofte motivert av muligheten for å spare penger. Et annet argument for å produsere innholdet selv er at ingen kjenner bransjen, faget og virksomheten bedre enn dine egne kolleger, så ingen kan gjøre det bedre. Dette er ikke nødvendigvis riktig, da profesjonelle tekstforfattere har erfaring og prosesser som setter dem i stand til å skrive om ganske komplekse temaer i samspill med bedriftens egne fagpersoner.
En inhouse-modell setter imidlertid følgende krav:
Pluss (+): Kan spare penger / Fagpersoner som kan det de skal skrive om
Minus (-): Varierende kvalitet på innhold / Fageksperter er ikke nødvendigvis skriveeksperter / Vanskelig å opprettholde moment
Hovedargumentet for å outsource innholdsproduksjonen er at du får innhold som er skrevet av profesjonelle skribenter som er eksperter på å formidle informasjon av varierende kompleksitet til ulike målgrupper.
Velger du en slik modell vil det likevel innebære innsats fra din side. Nedenfor ser du et eksempel på hvordan en enkel prosess for produksjon av blogginnlegg (i samarbeid med et byrå/tekstforfatter) vil kunne se ut:
P.S. Selv om innleggene blir skrevet av en profesjonell skribent, kommer informasjonen og kunnskapen fra bedriftens fagekspert. Denne personen bør også være den offisielle avsenderen/forfatteren av innlegget, noe som også vil gi ekstra motivasjon til å bidra, samt være positivt ift markedsføring av bedriftens egen kompetanse.
Pluss (+): Sikrer kvalitetsinnhold / Opprettholder moment og sikrer jevn og regelmessig publisering av innhold, da skribenter må levere på deadline
Minus (-): Koster mer enn å gjøre det selv
Enkelte bedrifter lander på en kombinasjon av egenproduksjon og outsourcing. Det betyr at de kan hente ut fordeler fra begge modeller og kanskje spare litt på driften av innholdsproduksjonen.