Firmaets forretningsidé, en beskjed til elektrikeren eller handleliste til dagens middag. Daglig kommuniserer vi drøssevis med budskap til mennesker omkring oss, med mål om at det viktigste skal feste seg. I mange sammenhenger kan det hjelpe å visualisere det som skal formidles. Men hvor hardt bør vi egentlig ta i?
I denne artikkelen skal vi gjennomgå tre spørsmål som kan hjelpe deg til å finne et svar. Fortrinnsvis for budskap du formidler i arbeidstiden, men også gjeldende i andre situasjoner i hverdagen.
Tenk nøye igjennom hvordan du skal formidle budskapet til mottakerne. Dette handler mye om hvilket visuelt uttrykk budskapet skal få. Retorikken – læren om talekunst – kan gi oss noen gode råd på dette punktet. Retorikken omtaler tre måter å påvirke mottakeren: Ethos er begrepet for troverdighet og personlighet. Stoler vi på det vi hører? Er budskapet troverdig?
Dette avhenger også av hvilken målgruppe du har. Er det en stor eller liten målgruppe, eller har du kanskje flere ulike å forholde deg til. Bestem uttrykk med bakgrunn i informasjon om målgruppen.
Nå er det på tide å tenke over hvor budskapet skal formidles. Skal det henges opp i lokalet så kunder kan se det, sendes ut som et nyhetsbrev eller kanskje et foredrag for kollegaer og samarbeidspartnere? Budskap formidlet på ulike arenaer og platformer har varierende levetid, og det kan være en pekepinn på hvor mye jobb du skal legge i visualiseringen. Det du trykker på firmabilen bør nødvendigvis være hakket mer gjennomtenkt enn en annonse i en dagsavis.
Så når skal man gjøre noe forseggjort og når er det likegreit å gjøre det enkelt? Når kan du mekke noe kjapt i PowerPoint, og når er det behov for å få hjelp til visualiseringen? Det finnes ikke noe fasitsvar på dette. Men man skal ikke undervurdere stoppeffekt og at mottakerens underbevissthet påvirkes positivt av noe som appellerer visuelt. Så gjelder det bare å gjøre en vurdering på hvor mye tid/ressurser/penger som skal brukes. Som oftest får du igjen for strevet.