Inboundbloggen - En blogg fra Markedspartner AS

State of Inbound 2014 - De 6 viktigste funnene

Skrevet av Fred Stave | 7. april 2015

State of Inbound er en årlig undersøkelse av HubSpot. Tusenvis av markedsførere blir intervjuet om hvordan de praktiserer inbound marketing - kunsten og vitenskapen om å tiltrekke besøkende til bedriftens nettsteder på deres premisser, i motsetning til å avbryte dem med tradisjonell reklame. Her er de seks viktigste trendene som ble avdekket i årets rapport. 

1. Inbound gir ROI - ROI gir budsjett

Bedrifter som måler ROI (avkastning) på inbound marketing har 12 ganger større sannsynlighet for å generere en høyere ROI enn forrige år. Markedsførere som klarer å bevise at markedsaktivitetene lønner seg, vil også kunne øke sine budsjetter eller i det minste bevare dem når virksomheten kutter i sine totalbudsjetter. 

2. "Å bli funnet" er førsteprioritet for bedriftene som skaper de beste resultatene

Et nærmere blikk på de beste i klassen avdekket at disse la stor vekt på å bli funnet på nettet. På toppen av listen er tiltak som blogging, organisk søk (SEO) og spredning av innhold. Blogging har den største påviste effekten. Markedsførere som prioriterer blogging (med andre ord: produksjon av artikler som er nyttige, relevante og interessante for dine målgrupper) hadde 13 ganger så stor sannsynlighet for å generere en positiv ROI enn de som ikke prioriterer dette.

3. Data gir bedre samkjøring

Som rapporten sier: "Dersom inbound marketing var et idrettslag, ville data ha vært treneren." Modellen under viser hvor samkjørt utøverne av markedsføring og deres ledere (direktørtittel og oppover) er når det gjelder prioritering av markedsføringsmål. Data er objektivt, og den enkle tilgangen til data har ført til at markedsføring i dag blir ansett som en vitenskap mer enn en kunst. 

4. Byråene leder an

Flere og flere bedrifter tar i bruk inbound marketing, flere og flere måler avkastningen og flere og flere øker den. De som setter standarden er imidlertid markedsføringsbyråene, som i snitt genererer 47% av sine leads gjennom inbound-kanaler.

5. Tiden for "inbound salg" har kommet

Inbound er ikke lenger begrenset til markedsføring alene. Flere enn 25 prosent av respondentene svarte at deres salgsteam praktiserer inbound. Setter du de to tabellene nedenfor opp mot hverandre ser du at selgere er langt mer "inbound" enn markedsførere som foretrekker outbound markedsføring.

 

6. Forestillingen om at europeiske markedsførere følger sine amerikanske kolleger i hælene har ingen rot i virkeligheten

Mange markedsførere tror at USA er verdensledende innen markedsføringsinnovasjon. Dette viser seg å ikke holde vann. Data fra respondenter fra Nord-Amerika og Europa, Midt-Østen og Afrika (EMEA), viste minimale ulikheter på dette området.