Slik får du et forsprang med digital markedsføring i nedgangstider

Den fallende oljeprisen har ført til store oppsigelser i olje- og gassindustrien og færre nye investeringer. Deler av det norske næringslivet vil kjenne ringvirkningene av dette på kroppen og må tenke nytt for å få mer ut av hver investerte krone. Hvilke føringer gir dette for hvordan bedrifter bør tenke markedsføring?

Nedgangstider er innovasjonstider

Det positive med nedgangstider er at det tvinger frem innovasjon. Det tvinger oss til å tenke utenfor boksen og stille spørsmål ved "det vi alltid har gjort" i alle deler av virksomheten. Og ikke minst, det tvinger bedriftsledere og markedsførere til å tenke nøyere gjennom hvordan de bruker markedsbudsjettet sitt for å sikre best mulig avkastning.

Nedgangstider skaper store omveltninger. Mange nye selskaper blir etablert i slike tider, og er det en ting du bør ta høyde for så er det at nye konkurrenter i skrivende stund er på vei inn i markedet - spesielt dersom det er et attraktivt marked. Men også kundene du lever av vil bli mer kreative og stille større krav, og i enkelte tilfeller finne alternativer som er bedre eller mer kostnadseffektive enn det du i dag kan tilby.

Tre tiltak for å skaffe forspranget

I lys av dette må man være "på" når det gjelder produkt- og tjenesteutvikling, samt at man har et servicenivå som matcher eller overgår konkurrentene. Når det gjelder markedskommunikasjon, altså jobben med å kommunisere budskapet om at du er leverandøren som kunden bør velge, er det minst tre ting du kan gjøre for å beholde eller skape et forsprang:

1. Tenk digitalt først - deretter analogt

Markedsføring i digitale kanaler er langt enklere å måle effekten av. Spesielt når de digitale tiltakene settes i system. I tillegg er det langt mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring i trykte medier, DM, TV, radio osv. Bedrifter som benytter systematisk digital markedsføring sparer i snitt 13% i totale kostnader per lead de genererer. 

2. Skap mere og bedre innhold

Undersøkelser viser at bedrifter som jevnlig produserer innhold som målgruppen finner nyttig og verdifullt, genererer 70% flere leads enn de som ikke gjør dette. Internett har endret kjøperatferden, og Google er utgangspunktet for de fleste kjøpsprosesser. Kvalitetsinnhold (artikler, blogginnlegg, e-bøker, guider, videoer, websider) har derfor blitt en maktfaktor, og mangel på innhold gjør det praktisk talt usynlig for nye kunder. Sørg derfor for at du implementerer innhold som et bærende element i din markedsføringsstrategi.

3. Ikke ignorer sosiale medier 

I snitt bruker vi 28 prosent av tiden på nettet til sosiale nettsteder som f.eks. LinkedIn, Twitter og Facebook. I en digital strategi med innhold som viktig taktisk virkemiddel, er sosiale medier en viktig arena hvor innholdet ditt kan spres til store mengder nye kontakter og generere en betydelig mengde leads.

Likte du denne artikkelen? I så fall setter jeg pris på om du deler den. Er du uenig i noe eller har spørsmål, legg gjerne igjen en kommentar. 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Temaer:

markedsføring
Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.