I dette innlegget blir jeg litt teknisk, men heng på - denne kunnskapen kan være kritisk for at et redesign eller nytt webprosjekt blir vellykket eller ikke. Konsekvensen av å ikke ta hensyn til redirects (omdirigeringer av nettadresser) kan bety at du mister gode plasseringer på Google og betydelig tap av trafikk. Med innsikten du får her, vil du kunne sikre at nettstedene dine opprettholder den tekniske kvaliteten som kreves.
Når du trenger å omdirigere en webside eller en enkeltstående nettside har du flere forskjellige fremgangsmåter å velge mellom. Disse fremgangsmåtene har sine fordeler og ulemper, men dersom de implementeres riktig og du husker på beste praksis, er det ingen grunn til bekymring.
I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg 301 (permanente redirects), 302 (midlertidige redirects) og canonical tag muligheter. Jeg kommer til å forklare hva de forskjellige gjør, hvordan du kan unngå å duplisere innholdet på de aktuelle websidene og hvordan du kan ta i bruk metodene uten at det går på bekostning av synligheten din på nettet.
En redirect vil simpelthen sende en bruker fra URL-en de oprinnelig ba om å se, til en annen nettside. Dette fungerer på både menneskelige besøkende og søkemotorer.
I følge Hubspot er det tre hovedgrunner til at man bør bruke 301 omdirigeringer:
Ved å sette opp en permanent redirect fra en versjon av siden din til den foretrukne versjonen, vil søkemotorene vite hvilket domene de skal indeksere.
Du bør sette opp en permanent redirect dersom navnet på websiden din endres. For eksempel: Statoil Norge ble til Circle K, og nå redirecter www.statoil.no til www.circlek.no.
Tidvis kjøper bedrifter URL-er som er varianter av den eksisterende websiden deres, for å sikre disse. Disse URLene kan diregeres til det riktige domenenavnet. For eksempel dirigerer «www.markedspartner.com» til «www.markedspartner.no».
Omdirigeringer kan også settes opp for en enkelt nettside istedenfor hele domenet.
En 301 redirect er best for å håndtere besøkende som kommer til feil versjon av ditt domene, for eksempel: non-www, omdirigerer til www. Det er også anbefalt når man oppdaterer og flytter innhold (både enkeltsider og hele mapper) på den websiden.
Fra et SEO-standpunkt er det ingen forskjell på en link fra en 301-omdirigert side sammenlignet med en link fra en ikke-301-omdirigert side. Google annonserte for cirka et år siden at nettsider ikke mister ranking ved 301 eller 302 redirects fra http til https. Sist sommer sa Google at de ikke brydde seg om hvilken metode man brukte til å omdirgiere, om det så var 301, 302 eller 307. En måned senere bekreftet de at 30x redirects ikke lenger vil miste side-ranking.
» Les også: Ny nettside? Dette bør du tenke på først!
Når den nye lokasjonen du sender brukeren til ikke er relevant, kan omdirigeringen by på problemer. Dette blir sett på som et misbruk av funksjonen og er derfor en vanlig spam-indikator, som kan gå utover rankingen. Derfor bør du ikke kjøpe masse irrelevante domener for å peke de mot din egen side.
Disse er for midlertidige omdirigeringer (‘vi har informasjonen du ser etter, men for øyeblikket kan du finne den her istedenfor’). Dersom 302 står for lenge vil Google behandle den som en 301, men det er uvisst hvor lang tid det tar før dette inntreffer.
En canonical tag kan brukes i HTML-koden til hvilken som helst ny side og vil fortelle søkemotorer hvilken URL du foretrekker for siden.
Det er spesielt ved to eksempler du bør bruke dette:
Når canonical tagger blir brukt, vil alle variasjonene av informasjonen være tilgjengelige for alle, men bare den du har tagget vil bli indeksert av Google.
Med en 301 redirect, vil ikke søkemotorer indeksere den originale URL-en, bare siden det omdirigeres til.
» Les også: IT for ledere: Hva er fordelene med HTML5?
Canonical redirect er ingen fullmakt. De fleste søkemotorer følger dem, men til tider kan man få problemer med at duplikater får høyere ranking enn den valgte siden.
Det er også mange som misbruker canonical taggene. Det bør bare brukes på sider som har mye av den samme informasjonen.
Et annet eksempel er hvis du har en artikkel spredt utover mange sier (URL-er) og du benytter canonical tagger for å peke tilbake på førstesiden. Dette forhindrer sidene etter den første blir vist ved organisk søk, uavhengig av hvor relevante de er.