Native advertising er ett av mange ord som markedsførere liker å slenge rundt seg for tiden. Dette er en annonseringsmetode som kan gi enorme mengder med trafikk på kort tid. I dette blogginnlegget skal jeg fortelle deg litt om hvilke bedrifter som vil dra størst nytte av native ads.
En native ad-kampanje vil sikre virksomheten din synlighet og tilstedeværlse i målgruppens egne favorittnettsteder. Det er en svært skalerbar måte å øke veksten av webtrafikk på. Det enorme trafikkvolumet som nå finnes tilgjengelig via ulike trafikknettverk gir deg mulighet for å opparbeide deg mye trafikkdata raskt. Jeg håper at du da tenker det samme som meg: Gode muligheter for hurtig optimalisering for høyere ROI!
Vi har tidligere publisert en artikkel om «Hva er Native Advertising?», men jeg skal gi deg en kort forklaring her.
Native annonsering er annonser som ligner på nettstedets eget innhold. Du har sikkert sett dem på blant annet VG.no. Ved første øyekast kan det se ut som redaksjonelle artikler. Både overskrift, bilde og introtekst ligner de andre artiklene på siden. Budskapet er gjerne av en karakter som på en eller annen måte trigger oppmerksomhet til leseren. Grunnet endringer i regelverk vil disse native annonsene nå være merket med en liten tekst a’la «ANNONSE».
Vær oppmerksom på at en native-kampanje kan slå negativt tilbake på virksomheten din. Leder du leseren til en (mer eller mindre) hjelpsom artikkel som enten konkluderer med anbefalte produkter/tjenester eller er dekorert med annonser, kan vedkommende føle seg villedet.
Ha en klar formening om hva slags innhold som matcher ditt brand. Tenk utenfor boksen. Native annonser for tjenesteytende bedrifter vil kunne oppleve bedre resultater ved bruk av en kjent frontperson på annonsebildet. Det gir annonsen et mer personlig preg og knytter et bånd med målgruppen. Bidra med hjelpsomt og nyttig innhold som målgruppen setter pris på. I god inbound marketing-ånd: Unngå at det oppfattes som plagsom reklame. Vær trygg nok på fagkunnskapen din til å våge å komme med småprovoserende budskap i en konservativ bransje. Overskrifter som ikke vekker oppsikt vil sjelden gi den trafikkboosten som en håpet på med en native annonse. Treffer du riktig emosjonelle triggere derimot, vil trafikk og leads rase inn i stort volum på kort tid.
Vær oppmerksom på at effekten vil avta over tid. En superhit av en native kampanje må melkes mens den kan. Samtidig må en hele tiden tenke fremover og teste ut nye vinklinger som kan slå an.
Native annonser kan kjøres på et enormt utvalg av både små og store nettsteder. Sørg for at bedriftens annonser vises på nettsider som matcher ditt brand og målgruppen din. Det vil neppe være lurt å annonsere for B2B advokattjenester på en nettside som fokuserer på spill og underholdning.
Det er heller ikke alle bedrifsannonser som egner seg på VGs nettsider. Virksomheter som går B2C vil kunne oppleve gode resultater ved hjelp av nyttige «reportasjer», mens rene B2B-tjenester gjerne kan egne seg på nettsider som Dagens Næringsliv. Selv har vi i MarkedsPartner opplevd gode resultater med native annonser på sistnevnte nettsted.
Les mer om hvordan vår native annonse gikk fra katastrofe til kjempesuksess på en dag.