Skriver du som en departementsansatt på 50-tallet uten at du er klar over det selv? Da kan det hende du har gått i kansellistilfellen. Kansellistil er en skrivestil med stive ord og utrykk i tekstene dine. Slike kanselliord skaper kun unødvendig avstand mellom avsender og mottaker. Å kutte disse ordene er en viktig språkvask du enkelt kan gjøre selv. Kvitter du deg med disse uvanene, får du et språk som er lettere å lese.
Å skrive på denne måten gjør teksten din tung og upersonlig. Tenk på hvem som skal lese det du skriver. Få frem meningsbærende innhold tidlig og ikke la språket stå i veien for innholdet.
Det er mange som tror at godt språk er komplisert språk, det er faktisk helt motsatt. Jo høyere opp du kommer i det juridiske systemet – jo bedre blir språket. Vil du lese presis, god norsk, bør du lese høyesterettsdommer. Dommerne i Høyesterett skriver akkurat det de mener og har ikke behov for å pynte på språket for å få frem poenger.
Følger du disse rådene, får du et klart og tydelig språk som er enkelt å lese. Når det gjelder markedsføring er klarspråk utvilsomt den beste skrivemåten. Klarspråk vil si korrekt, klart og brukertilpasset språk. Klarspråk er det motsatte av kansellistil, og handler først og fremst om å velge et språk som kommer leserne til gode. For at kommunikasjonen skal være vellykket er det aller viktigste at mottakeren forstår det avsenderen prøver å formidle.