Direkte fra INBOUND 2015 i Boston: Dette er nytt i HubSpot

Av Erlend Førsund 11. september 2015 | 4 minutter lesetid

Darmesh_Shah_og_Brian_Halligan_sin_keynote_p_INBOUND15

Denne uka er 14 000 markedsførere samlet i Boston for å delta på INBOUND 2015, med over 100 foredragsholdere innen salg og markedsføring. Sammen med tre kolleger og to kunder har jeg overvært en rekke inspirerende og lærerike foredrag. Ett av dem var onsdagens høydepunkt, nemlig keynoten til HubSpot-gründerne, Brian Halligan og Darmesh Shah. De presenterte noen spennende nyheter i HubSpot som jeg vil dele med deg.

Nyhet #1: Bedre rapportering av marketing-aktiviteter

Som en tilleggstjeneste (THE REPORTING ADD ON) kan du nå forbedre og optimalisere markedsføringen din basert på forståelige data - alt samlet i ett dashboard, som du kan fylle med rapporter og figurer - fra et bredt utvalg av ferdige maler ELLER dine egne tilpassede rapporter.  

HubSpot-Reporting-AddOn2015

Nyhet #2: Lag annonser og mål avkastningen rett fra HubSpot

Inbound marketing handler først og fremst om å skape trafikk, leads og salg gjennom organisk trafikk fra søkemotorer og sosiale medier, og det er hva HubSpot har konsentrert seg om hittil.

Likevel er det få digitale markedsstrategier som ikke inkluderer annonsering i en eller annen form. Så langt har annonsering vært noe vi har måttet gjøre UTENFOR verktøyet, og det var derfor en stor glede og lettelse for oss å se Darmesh avduke tilleggsfunksjonaliteten "ADS ADD-ON".

Nå kan du lage annonser DIREKTE fra HubSpot og måle avkastning på en enkel måte. Produktet har blitt lansert med LinkedIn social ads, men søkemotorannonser og andre sosiale kanaler vil bli lagt til fortløpende.

HubSpot-New-Ads-Addon

Nyhet #3: Prediktiv lead-scoring

En ny funksjonalitet som følger med i Enterprise-lisensen av HubSpot er PREDICTIVE LEAD SCORING.

Lead scoring har lenge vært en funksjonalitet i HubSpot, men det å forstå alle faktorer som bør inngå i en slik score er vanskelig, om ikke umulig. 

Nå trenger du ikke lenger å gjette, men du kan faktisk vite. Med prediktiv lead-scoring får hvert lead i databasen din en score basert på atferd, demografiske kriterier, sosiale medier, e-post og spam detection data.

Predictive-Lead-Scoring-HubSpot

Nyhet #4: Publiseringsløsning - Lag weben din på HubSpot

HubSpot har over 2000 firmahjemmesider på sitt CMS-system. Nye HUBSPOT WEBSITE PLATFORM er et smart publiseringssystem som gir deg forbedringsforslag underveis i designprosessen direkte i verktøyet, basert på beste praksis. 

Brukergrensesnittet så svært lovende og brukervennlig ut. Verktøyet er ikke bare "what you see is what you get", men "what you see is what it is", noe som betyr webredigering i sanntid.

Sikkerhet har også blitt ivaretatt i den nye løsningen. Med et tastetrykk kan du aktivere SSL (sikker tilkobling - secure socket layer), et kvalitetsstempel som teller positivt for hjemmesidens rangering på Google.

Fordi det er integrert med HubSpot (et fullblods markedsføringssystem), sikrer du at innholdet på weben blir optimalisert for søk, tilpasset mobil, og du kan til og med skreddersy weben til ulike typer besøkende. 

> LES OGSÅ: Innholdsstrategi: Slik lager du en persona

HubSpot_website_COS

Nyhet #5: Bedre innsikt om dine kontakter

En virksomhet har kanskje mange kontaktpunkter med en kunde eller et prospect i løpet av en dag, en uke eller en måned. Disse interaksjonene skjer gjerne via flere ulike systemer. Man bruker ett system for kurspåmeldinger, et annet system for fakturering og et tredje system til prosjekthåndtering.

Dessverre lever brukerdataene i hver sin silo, noe som gjør det vanskelig å se det store bildet. Dette har HUBSPOT CONNECT løst. Verktøyet henter inn data fra dine tredjepartsystemer inn i HubSpot, slik at du kan målrette deg med større treffsikkerhet og kommunisere bedre med dine kunder. All data befinner seg på ett sted. Se videoen under for mer informasjon om hvordan HUBSPOT CONNECT virker:

Nyhet #6: Kraftfull CRM-funksjonalitet

SIDEKICK FOR BUSINESS og HUBSPOT CRM har også blitt forbedret. Hvis du ikke er kjent med Sidekick, anbefaler jeg å ta en kikk på denne introduksjonsvideoen. Løsningen får nå nye forbedringer som gjør salgsarbeidet enklere og mer effektivt.

Blant annet et nytt prospecting-verktøy som viser deg hvilke prospects som er de "varmeste", og som salg bør prioritere å jobbe med. En annen ny feature er Insights, som samler inn data om dine prospects, så du slipper å gjøre tidkrevende research selv, for å kvalifisere prospectet. Du kan raskt se om prospectet er verdt å bruke tid på. Denne funksjonaliteten er innebygd i HubSpot CRM, som er et gratis verktøy.

Connections er en feature som ser svært interessant ut. Den lar selger se hvilke kontakter hos et prospect som andre personer i organisasjonen har korrespondanse med. På den måten kan selgeren bli introdusert av vedkommende, og komme i kontakt med riktig person UTEN å foreta cold-calling. 

Den siste funksjonen jeg vil nevne er Sequences. Det er et verktøy som lar salgspersoner enkelt gjøre automatiserte oppfølginger av sine prospects ved hjelp av sekvenser av e-poster (workflows). Det du gjør er å forhåndsskrive fire e-poster som vil bli sendt til din kontaktperson over en definert tidsperiode. Disse mailene har som hensikt å bygge tillit og invitere deg inn i kjøpsprosessen, ikke som en selger, men som en tankeleder. Og det gjør du ved å dele verdifullt og nyttig innhold. 

sidekick-connections

I tillegg til nyhetene som allerede er nevnt, har HubSpots marketing automation-platform blitt oversatt til fem nye språk og fått en stor ansiktsløftning. For bedrifter som ikke er helt klare til å kjøpe en robust marketing-platform har selskapet også lansert Leadin, en freemium applikasjon som lar deg generere leads og samle data om disse fra hvilket som helst nettsted. 

Lyst å vite mer?

Du kan nå se hele keynoten til Halligan og Shah, hvor de går gjennom ALLE de nye funksjonalitetene i HubSpot:

Ønsker du å vite mer om HubSpot og inbound marketingta gjerne kontakt. Hilsener fra et sommervarmt Boston city og et yrende INBOUND 2015!

Erlend_og_Jonas_fra_MarkedsPartner_p_INBOUND15

Last ned  En guide til Hubspot CRM


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er markedssjef i MarkedsPartner og innholdsrådgiver. Han er utdannet i markedsføring og språk ved Handelshøyskolen BI og NHH og har 17 års erfaring fra digital markedsføring innen B2B. Erlend har blogget om marketing på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009 og er forfatter av Hvordan lykkes med content marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle