Et nyhetsbrev som er riktig gjennomført kan være en utmerket kanal for å kommunisere ditt budskap. Så sørg for å styre unna de verste fallgruvene!
En mening bak det hele
Før du setter i gang må du ta stilling til hva du som avsender ønsker å oppnå, og hvilke mål som er realistiske for din bedrift. Oppnår dere disse målene best gjennom et nyhetsbrev? Hvilke målgrupper ønsker dere å treffe, og er disse tilgjengelige gjennom et nyhetsbrev? Lag deg en strategisk plan. Da vil du kunne måle helt konkret om nyhetsbrevet fungerer, og det vil være mer meningsfylt å bruke ressurser på det.
Lag en stødig grunnmur
Det er viktig at selve utsendelsen går riktig for seg. At samme mottaker får flere av samme brev, eller ser mailen til alle de andre mottakerne er tabber som ikke burde forekomme. Men det kan være like ille at en mottaker ikke får nyhetsbrevet ditt. Har du kontroll på hvem som har mottatt nyhetsbrevet ditt og ikke, kan du spare deg selv for slike problemer.
Når mottakeren så åpner nyhetsbrevet ditt, daler interessen betraktelig dersom bildene er blitt sperret eller har havnet som vedlegg. For å løse dette problemet er det fort å tenke at man skal lage alt innholdet som ett stort bilde, eller legge ved innholdet som et vedlegg, men dette virker bare uprofesjonelt og lite attraktivt på mottakeren. Det samme gjelder hvis brevet havner i spamfilteret.
Følg opp skikkelig
Dersom du sender ut et nyhetsbrev og jeg responderer, men forespørselen ikke blir ordentlig mottatt, behandlet eller fulgt opp, hva tror du jeg tenker om ditt firma da? Og i det øyeblikket jeg får et nytt nyhetsbrev fra deg vil jeg med stor sannsynlighet begynne å snakke negativt om firmaet ditt. Hvis jeg ikke allerede har meldt meg av nyhetsbrevet...
Lar du være å sende et nyhetsbrev med innhold som faktisk er både nytt og interessant til etablerte kontakter som faktisk ville ha lest det, går du glipp av en kostnadseffektiv mulighet for markedsføring og vedlikehold av relasjoner. Og hvis konkurrentene dine sender meg nyhetsbrev, og jeg ikke hører noe fra ditt firma – hvor jeg faktisk er kunde – hva tror du det gjør med meg?
Er du oppmerksom og fokusert kan slike feil unngås. Skaff deg oversikt over statistikken, og analyser innholdet i nyhetsbrevet ditt. Blir bildene klikket på? Kan du fjerne unødvendig rammeverk? Vurder om du skal sende ut brevene i forbindelse med kampanjer, eller om du skal sende ut bestemte datoer. Tenk også på utsendelsestidspunkt i forhold til brukssituasjon. Mange har bedre tid foran iPaden om morgenen, kvelden eller i helgen enn de har i arbeidstiden.
Bruk folkeskikk
Flere av tingene man må tenke på i et nyhetsbrev handler rett og slett om folkeskikk. Det burde være en selvfølge å ikke sende til døde privatpersoner eller ansatte som har sluttet i en bedrift. Det kan også oppfattes som frekt om du sender nyhetsbrev på personlig e-post uten at jeg har bedt om det. Det samme gjelder hvis jeg fortsetter å motta mailer etter avmelding. Du burde også unngå å be om lesebekreftelse på mailene du sender ut.
Tenk design
Personlig føler jeg bevisst større interesse for budskap som formidles gjennom godt design. Men selv om man ikke tenker over det, er et ryddig nyhetsbrev mer innbydende å se nærmere på enn et rotete oppsett med for mange elementer, farger og skrifttyper som krangler om oppmerksomheten. Tenk over dette: fokuserer du på det viktige? Understreker designet budskapet ditt, eller kommuniserer det noe helt annet? Ville du selv ha stoppet opp ved dette?
Det kan kanskje virke overveldende mange ting å ta hensyn til, men med disse punktene i bakhodet blir bedriften din bedre rustet til å sende ut nyhetsbrev som faktisk fungerer. Og for deg som forsatt er rådvill finnes det løsninger. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg!