Annonsering på LinkedIn (LinkedIn Ads) – noe for oss?

Av Tønnes Sannem Heian 7. februar 2011

Har du en profil på LinkedIn? Det er i så fall en av ca. 400 000 andre norske LinkedIn profiler . I likhet med deg har de oppgitt opplysninger om bransje, selskapsnavn, stillingstittel, kjønn og alder. I Europa er det registrert over 22 millioner profiler.

Graden av aktivitet varierer naturligvis veldig. Fra de som ikke har logget seg inn etter at de registrerte seg, til de som bruker Linkedin i hverdagen til nettverksbygging, rekruttering, jobbsøking, kunnskapsinnhenting med mer. Mitt inntrykk er at stadig flere utvider bruken av tjenesten – fra å benytte LinkedIn som en slags digital samling visittkort til virkelig å utforske mulighetene.

Personlig har jeg mest nytte av LinkedIn Groups. Dette er diskusjonsgrupper som kan være åpne for alle eller lukkede hvor medlemmene diskuterer spesielle temaer som interesserer dem. I flere bransjer yngler det i grupper som diskuterer sine fag- og interesseområder. Grupper som i utgangspunktet er knyttet til smale nisjer kan i mange tilfeller ha tusenvis av medlemmer.

sfsdfs

Dette må da være den perfekte arena for annonsering? I hvertfall for bedrifter som har kunder i bedriftsmarkedet? Vel, inntil helt nylig har segmenteringsmulighetene vært relativt begrenset. Sist uke fikk jeg derimot en interessant e-post fra LinkedIn. Det er nå åpnet for markedsføring rettet direkte mot personer som er medlemmer av en gitt gruppe.

For deg som annonsør betyr det at du kan rette annonsene dine mot personer som har proklamert en spesiell interesse for et gitt tema. I mange tilfeller et langt mer verdifull segmenteringskriterium enn bransje og demografiske kriterier. Videre er det sannsynlig å anta at personer som er medlem av en gruppe også er personer som i snitt er mer aktive LinkedIn brukere enn andre. I det hele tatt er det flere momenter som gjør dette til en spennende mulighet.

Enn så lenge er virker også klikkprisen lav. Bedrifter som markedsfører seg i et internasjonalt marked vil trolig i mange tilfeller oppleve en klikkpris som er betraktelig lavere enn i Google AdWords. Det er i hvert fall min erfaring.

Det bør tilføyes at LinkedIn annonsering trolig er mest interessant for de bedrifter som har en relativt homogen kundegruppe, eller som i hvert fall har bransjemessige likheter som gjør at man virkelig får nyttegjort seg av LinkedIns segmenteringsmuligheter. Da lukter dette virkelig fugl.

Temaer: PPC, markedsføring, annonsering, internettmarkedsføring, Google Adwords, markedskommunikasjon, LinkedIn


Tønnes Sannem Heian's photo

Av: Tønnes Sannem Heian

Tønnes Sannem Heian er utdannet Sivilmarkedsfører ved Handelshøyskolen BI. Han jobbet tidligere som strategisk rådgiver i MarkedsPartner, og arbeider i dag som markedssjef i Infotjenester AS.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Hvordan lykkes med content marketing

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle