Slik A/B-tester du en CTA i HubSpot

AB test HubSpot CTA-020830-edited.jpg

 

Tid: lesetid 1 timer
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Nøkkelen til en høy konverteringsrate er ofte en god CTA (Call-to-Action). I HubSpot har du mulighet til å A/B-teste flere ulike versjoner for å finne den som fungerer best. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan.

Tekniske forberedelser

Oppskriften krever at du har en Marketing Hub Professional eller Enterprise-lisens hos HubSpot, og en ferdig CTA (hvis du ikke har det, kan du lage en).

Slik går du frem

For å A/B-teste trenger du flere versjoner, eller i hvert fall én versjon til i tillegg til din originale CTA. Den originale CTA-en blir versjon A og utfordreren(e) blir versjon B, versjon C og så videre. La testen gå i minimum 1-2 uker, slik at du får inn nok resultater (visninger) for å kunne bedømme hvilken variant som gir høyest konverteringsrate.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Teksten bør oppfordre til en handling: Teksten på knappen må kunne svare på «Hvorfor skal jeg trykke på den?» Teksten må derfor være spesifikk og detaljert. Unngå en generisk tekst. Bruk ord som: «Last ned gratis e-bok».

  • Bruk en appellerende farge: Rød, blå eller grønn knapp? Det er ingen fasit. En huskeregel er at du ikke skal bruke en farge på CTA-en som er for lik bakgrunnen. Den skal heller skille seg ut slik at den står synlig frem på siden din og står i kontrast til alt annet på siden.

  • Bruk riktig plassering: Sørg for at CTA-en henger sammen med teksten på siden. Det kan være naturlig å plassere knappen helt til slutt på siden, eksempelvis under siste avsnitt av en tekst, eller på siden på en landingsside.

  • Bruk riktig størrelse: Generelt sett er det bedre jo større CTA-en er. Det er likevel en viktig detalj: Størrelsen er relativ i forhold til resten av siden. En stor knapp er ikke nødvendigvis stor hvis tekstens størrelse er stor. Gjør derfor CTA-en noe større enn resten av elementene.

Eksempel på konkret anvendelse

Cracyegg har trukket fram 3 eksempler på A/B-tester det kan være verdt å teste ut.

Detaljert fremgangsmåte

1. Logg inn på HubSpot-kontoen din.
2. Naviger deg til Marketing > Lead Capture > CTAs

HubSpot Marketing
3. Hold musepekeren over CTA-en du ønsker å lage en ny versjon av og klikk på Actions i nedtrekksmenyen, klikk deretter på Create multivariate test.
Test CTA

 

4. Lag versjon B. Redigeringsverktøyet er delt opp i to steg:

  1. Design: vi anbefaler at du kun endrer én variabel mellom de to ulike versjonene, slik at du er sikker på hvilken faktor som førte til endringer. Forsøk gjerne å redigere teksten eller fargen på CTA-en. Klikk deretter på Next.

    Test CTA versjon B
  2. Options: her ligger det ulike valgmuligheter for om du ønsker å endre på det interne navnet, stedet vedkommende blir sendt til når de klikker på CTA-en og om du ønsker å koble CTA-en til en HubSpot-kampanje. Klikk på Save når du er ferdig.

    Test versjon B options CTA

5. Du vil nå se versjon A og B under Variation test CTA. Du kan legge til en ny versjon ved å klikke på Add another variation.

Test CTA versjon oversikt

6. Mål resultatene fra testingen.

Først og fremst er det viktig at testingen har pågått lenge nok til at det har kommet inn tilstrekkelig med data for å kunne avgjøre en vinner. En tommelfingerregel er å ha 100 visninger per versjon for en nøyaktig test, spesielt hvis du kun endret på én variabel. For å se resultatene fra testingen klikker du på navnet til CTA-en. 

CTA dashboard

7. Ta handling basert på resultatene.

Når du har samlet nok resultater, vil du se et bannervarsel øverst på detaljskjermbildet. Hvis en vinnende variant er identifisert, klikker du på «Only show this version».

HubSpot CTA test winner

Du kan også velge å slå av CTA-en tidligere/senere ved å klikke på ActionsEdit og Turn off ved siden av versjonen du ønsker å slå av. Her kan du også velge å redigere igjen, slette eller klone CTA-en.

Test CTA versjoner turnoff

Kilder

HubSpot: A/B test your calls-to-action (CTAs) 

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Slik A/B tester du en e-post i HubSpot.

 

 

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Først publisert 2. juni 2017. Oppdatert 14. februar 2020.  

Ann Helen Fossheim's photo

Av: Ann Helen Fossheim

Ann Helen jobber som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner. Hun har en bachelor i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Østfold, med fordypning i prosjektledelse og bedriftsrådgivning. I sin bacheloroppgave undersøkte hun, sammen med en gruppe på seks studenter, det digitale modenhetsnivået til SMB innen inbound marketing.