Øk rekkevidden på innholdet ditt med delingsknapper  -721218-edited-441309-edited.jpg

Tid: lesetid 30-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Det finnes mange muligheter for å øke rekkevidden på et budskap. Noen metoder tar lengre tid enn andre, og kan bli utsatt grunnet kompleksitet. Å legge til rette for muligheten til å dele eller sende til en venn er derimot en enkel sak. Det tar deg maks 1 time, og nå skal jeg vise deg hvordan du gjør det.  

Tekniske forberedelser

Denne oppskriften krever at du har verktøy til å designe og implementere CTA-er (Call-to-Actions).

  • Photoshop e.l. bilderedigeringsprogram fungerer fint til design.
  • HubSpot kan brukes som verktøy for å implementere CTA-ene på sidene du ønsker. 

Slik går du frem

Gå gjennom innhold som regelmessig kommuniseres mot kontaktene i databasen din. Nyhetsbrev, bloggvarslinger og blogginnlegg er noen eksempler på dette. Legg til knappene «Send til en venn» og/eller «Del i sosiale medier». Dette bør også gjøres på tidligere publisert innhold, da innhold i eide kanaler styrker din marketing equity.

Deling CTA.pngSend til en venn CTA.png

Eksempel på CTA-er for deling og send til en venn.


Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

«Send til en venn» og en delingsknapp for sosiale medier bør implementeres på alt innhold. Det koster lite å benytte seg av denne metoden. Her følger en liste av konkrete ideer for å få best mulig utbytte: 

  1. Legg til knapp på takkesider og oppfølgings e-post for innholdstilbud.
  2. I forbindelse med utsendelser av webinar/seminarer.
  3. I alle tilfeller der du deler innhold hvor rekkevidde er ditt primære mål.

Eksempel på konkret anvendelse

Under ser du hvordan vi i MarkedsPartner gjør det. Denne CTA-en dukker opp når en person har lastet ned et innholdstilbud. Da har vi generert et lead. Hvis personen deler innholdet med en kollega som også er interessert, har vi generert enda et lead med denne enkle metoden.

Deling e-bok CTA.png

Bildet under er et eksempel på hvordan vi oppfordrer personer som besøker bloggen vår til å følge oss i sosiale medier. Tallet til høyre for den enkelte plattformen gir en indikasjon på hvilke sosiale medier leserne våre opererer i. Denne informasjonen kan brukes til å prioritere mediene de er mest aktive på.

Sosiale medier delingsknapper.png

Detaljert fremgangsmåte

Her følger en stegvis prosess du kan følge for å etablere og implementere CTA-ene «Send til en venn» og delingsknapper for sosiale medier.

«Send til en venn»:

  1. Åpne Photoshop (e.l. bilderedigeringsprogram) og design en knapp med teksten «Send til en venn».
  2. Åpne verktøyet der nettsiden/bloggen/e-posten bor (for eksempel WordPress eller HubSpot).
  3. Last opp CTA-en og link knappen til innholdet du vil dele.
  4. Sett inn CTA-en på relevant innhold (gjerne på e-post og takkesider).
  5. Test, analyser og optimaliser. Sørg for at linker fungerer. Bruk gjerne A/B-testing for et bedre resultat.

Delingsknapper:

  1. HubSpot har en egen funksjon for delingsknapper. Her er en oppskrift dersom du bruker WordPress.
  2. Naviger fra Marketing Dashboard > Content > Content settings > Blog > Social Sharing og huk av for de sosiale mediene du ønsker å benytte.

    Delingsknapper HubSpot.png

  3. HubSpot har maler til å linke opp dine sosiale medier. Velg Content > Email > Edit/Create new email og klikk for å konfigurere sosiale medier i bunn av e-posten. Her er en oppskrift for WordPress.

NB: For at dette skal fungere i HubSpot må du på forhånd knytte opp sosiale medier. Dette gjøres under Social > Social Settings

Kilder

http://www.bloggingwizard.com/top-wordpress-social-sharing-plugins-2014
https://blog.hubspot.com/marketing/why-people-forward-emails-data
https://en.support.wordpress.com/sharing/

Relatert innhold

Marketing equity - et resultat av vellykket digital markedsføring
28 inbound marketing-begreper du må kunne       

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing