shutterstock_562283584.jpg

Tid: lesetid 5-6 timer
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Sliter du med lave besøkstall på nettsiden eller bloggen din? Gjesteblogging kan være et effektivt botemiddel for det – så lenge du går frem på riktig måte. Mange har gjort det før deg med stort hell. Du kan gjøre det samme, bare følg den oppskriften her.

Tekniske forberedelser

Ingen.

Slik går du frem

1. Finn en blogg du ønsker å skrive for

Før du skriver noe som helst må du finne ut hvem du vil gjesteblogge hos. Jo mer research du gjør før du skriver selve innlegget, desto større er sjansen for at du får napp når du først tar kontakt. Bruk ditt eksisterende kontaktnettverk, let rundt på Google, sjekk hvor konkurrentene dine gjesteblogger, følg med i sosiale medier eller bli med i bloggeforumer.

Still deg selv følgende spørsmål for å kvalifisere eller diskvalifisere bloggene du har funnet frem til: 

  • Retter bloggen seg mot den samme nisjen eller bransjen du opererer i?
  • Vil de faste bloggleserne være interessert i temaet du er ekspert på?
  • Har bloggen engasjerte lesere som deler innleggene i sosiale medier og skriver i kommentarfeltet?
  • Promoterer eieren av bloggen sin egne, og ikke minst andre gjestebloggers innlegg, aktivt i sosiale medier?

Er svaret ja på disse spørsmålene, er sjansen stor for at det kan være en aktuell arena for deg å gjesteblogge på.

2. Sett deg inn i innholdet på bloggen

For å øke sjansen for at innlegget ditt blir tatt godt imot, både av bloggen du vil skrive for og av leserne deres, bør du sette deg inn og forstå hva slags innhold de selv produserer. Jo nærere innholdet ditt er det de allerede publiserer, desto større er sjansen for at de er villig til å publisere teksten din. Bruk disse spørsmålene som hjelpemiddel:

  • Hvilket nivå skriver de for? Nybegynnere eller avanserte lesere? Dette gjelder språket like mye som det gjelder innholdet.
  • Hva slags innhold publiserer de? Beskriver de generelle trender, eller borrer de seg dypt ned i ett tema? Er de glad i lister? Eller kanskje korte guider?
  • Hva slags kilder bruker de? Nyhetssaker eller akademiske tekster? Bruker de mye tall og statistikk?
  • Hvor lange er innleggene de publiserer? Det er liten vits i å skrive en tekst på 1500 ord hvis de hovedsakelig publiserer 500-ordsinnlegg.
  • Hvordan formaterer de tekstene sine? Bruker de mye overskrifter? Mye luft i teksten? Hva med punktlister og grafer?
3. Skriv blogginnlegget

Når du vet hvem du skal henvende deg til, hvem leserne av bloggen er og hvordan innholdet bloggen er utformet, kan du begynne å utforme selve teksten. Hva som utgjør et godt blogginnlegg varierer fra blogg til blogg. Likevel er det noen konkrete ting du kan gjøre for å øke sjansen for at innlegget ditt blir tatt godt imot både av leserne og eieren av bloggen:  

  • Sett deg inn i retningslinjene til bloggen før du begynner å skrive.
  • Fokuser på å gi leseren verdi, ikke på å formidle salgsargumentene dine.
  • Skriv originalt innhold. Ikke kopier innlegg du allerede har skrevet.
  • Link tilbake til nettsiden din i brødteksten (hvis bloggeieren tillater det).
  • Sørg for at teksten har det samme formatet som tidligere publiserte innlegg på bloggen.
  • Inkluder en oppfordring om at du gjerne tar imot leserkommentarer på slutten av innlegget ditt.
4. Skriv en kort biografi

Biografien står helt sentralt i gjestebloggingpraksisen. Her har du en unik mulighet til å profilere deg selv og virksomheten din, og lede folk tilbake til ditt eget nettsted ved hjelp av linker. Hvis blogginnlegget ditt tar opp en aktuell problemstilling, er det her du bør formidle at virksomheten din sitter på løsningen. Men hold det kort. Ingen vil lese en biografi så langt som et essay.

Ha klart for deg nøyaktig hvor du vil lede trafikken. Vil du at leserne skal dirigeres til en landingsside med et skjema de kan fylle ut for å laste ned et mer omfattende innholdstilbud, som en e-bok? Eller vil du lede dem direkte til et spesifikt produkt eller en tjeneste? 

5. Kontakt eieren av bloggen

Dette er et kritisk punkt i prosessen. Sørg for at du gjør den nødvendige researchen før du tar kontakt med eieren av bloggen. Husk at mange bloggere får mange henvendelser på en jevnlig basis. Følger du disse rådene, øker du sjansen for suksess:

  • Skreddersy kommunikasjonen: Finn ut hvem som eier bloggen, og personaliser kommunikasjonen din etter det. Tall fra Moz viser at fullstendig skreddersydde eposthenvendelser i forbindelse med gjestebloggingsforespørsler, genererer en langt høyere responsrate – faktisk nærmere 80 %.
  • Fortell hvem du er: Hvem er det som har vært gjestebloggere på bloggen tidligere? Presenterer de seg selv som bloggere eller med jobbtittelen sin? Eller kanskje noe helt annet? Vi mennesker er aldri bare en ting. Ta på deg den hatten som er mest lik gjestebloggerne de ser etter. 
  • Ikke gi deg hvis du ikke får svar på første henvendelse: Hold ut hvis du ikke får svar på den første mailen du sender. Prøv igjen. Statistikk viser at 30 % av den positive responsen først kommer ved andre henvendelse.

6. Gjør deg selv tilgjengelig etter publisering

Ikke slipp mikrofonen og gå av scenen når innlegget ditt har blitt publisert. Vær tilstede og følg opp eventuelle kommentarer, spørsmål, kritikk og ros, både på bloggen og i sosiale medier. Det bygger autoritet og tankelederskap.

7. Analyser effekten av gjestebloggingen

Sørg for at du overvåker trafikken gjesteinnlegget ditt genererer inn til nettsiden din. Det er den eneste måten du kan se om gjestebloggingen gir deg de resultatene du ønsker. Google Analytics eller Clicky er gode verktøy i den sammenhengen.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Daily Blog Tips gir en god oversikt over ulike måter du kan finne gjestebloggingsmuligheter. Sjekk de ut her.
  • Blogging er en kunst. I en tid der internett er overfylt av innhold er det viktig at innlegget ditt skiller seg ut. Ta gjerne en kikk på min kollega Espen Nordals tips til hvordan du skriver et blogginnlegg som fenger.
  • Inkluder så mange linker tilbake til nettstedet ditt som bloggens retningslinjer tillater deg å bruke. Bruk gjerne diskrete linker i brødteksten.
  • For en kjapp innføring i hvordan du kan analysere trafikken gjestebloggingen din genererer, kan du sjekke ut Effective Business Ideas’ tips her.

Eksempel på konkrete anvendelser

Leo Widrich, med-grunnleggeren av BufferApp, klarte å sanke inn 100 000 brukere i løpet av ni måneder gjennom gjesteblogging. Du kan lese mer om hvordan han fikk til det her.

Kilder

https://www.wordtracker.com/academy/learn-seo/getting-started/guest-blogging
https://blog.kissmetrics.com/guide-to-guest-blogging/
https://moz.com/blog/putting-guest-post-outreach-theories-to-the-test-with-some-real-world-data
https://digitalmarketinginstitute.com/blog/ultimate-guide-for-guest-blogging-in-2015 

Relatert innhold

Hvordan bli en tankeleder innen ditt felt eller i din bransje
5 statistiske fakta om blogging enhver bedriftsleder bør vite om

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no