Øk trafikken inn til egne sider ved å publisere på Medium.com

 

Tid: lesetid 30 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Medium.com er en sosial publiseringsplattform åpen for alle som ønsker å finne eller dele kunnskap, ideer og historier også andre har verdi av. Jeg vil her vise deg en oppskrift på hvordan du kan bruke Medium til å øke trafikk inn til egne sider. Det beste av alt? Det er gratis.
Evan Williams, grunnleggeren av medium.com, skrev dette da han publiserte plattformen i 2012:

«Medium is not about who you are or whom you know, but about what you have to say.»

Alle som har noe interessant å si, selv om de ikke er kjent og har tusenvis av følgere, har derfor muligheten til å bli sett og hørt. Medium garanterer at leserne bare ser innhold av god kvalitet. Har du du det, har du muligheten til å øke trafikken inn til egne sider ved å publisere på plattformen.

Tekniske forberedelser

Du må ha opprettet en bruker på Medium.com. Dette kan gjøres på fire ulike måter. Det kan også være lurt at du har innholdet ditt klart (minst 140 tegn).

Slik går du frem

Grensesnittet til Medium er minimalistisk og enkelt og selve redigeringsfunksjonen viser akkurat hvordan artikkelen vil bli seende ut når den er publisert. Medium fokuserer på enkelhet. Formateringsmulighetene dine er derfor begrenset til det mest nødvendige. Dette gjør det nær sagt umulig å feile.

Innholdet som vises for hver enkelt i feeden kommer fra de folkene, organisasjonene, publikasjonene og taggene de følger. Sjekk derfor ut konkrete ideer under for hvordan artiklene dine skal bli fremmet.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  1. Bruk Medium som sekundærplattform. Husk, du ønsker trafikk inn til egeneide kanaler.

  2. Legg inn lenker til relevant innhold, artikler, nettsider, sosiale kontoer og lignende for å styre leserne inn til egeneide kanaler. Det er slike lenker som skaper trafikken vi er ute etter med denne oppskriften. Vis derfor til relevant og godt innhold, og beskriv hvorfor de må klikke seg videre, hvilke fordeler de får og hvorfor de må gjøre det NÅ.

  3. Republiser kun det beste innholdet ditt! Du vet det fungerer blant målgruppen din og i tillegg får du muligheten til å nå enda flere.

  4. Du behøver ikke være bekymret for å bli straffet på grunn av dobbelt innhold av Google. I Medium har du muligheten til å opprette kanoniske URLer når du publiserer eksisterende artikler. Medium lar deg også importere eksisterende bloggartikler til Medium så lenge du har rettighetene til det. Medium oppretter da automatisk disse URLene. Dette sikrer også at rangeringen din i Google boostes istedenfor kannibaliseres av Medium. Det kan se ut til at import fungerer best for WordPress. Om importen din ikke ble riktig med kanoniske URLer, kan du sende Medium en e-post med lenker til artiklene på forholdsvis Medium og originalinnholdet. Medium vil da sette opp disse manuelt. Men husk at ved syndikering (som dette er), velger Google selv hvilken versjon de mener er mest relevant for brukerne av søket. Det er derfor alltid lurt å legge ved lenken til originalinnholdet når du publiserer på Medium.

  5. Du kan også legge ut teasere på Medium istedenfor å publisere fullstendige artikler. Legg ut introduksjonen og be dem gå inn på bloggen for å lese resten.

  6. Opprett UTM-parametere på lenkene du legger inn i artikkelen din. Det gir deg muligheten til å analysere trafikken fra medium.com i ditt eget analyseverktøy – for eksempel Google Analytics.

  7. Generelt sett vil innholdet ditt være tilgjengelig for alle. Men innholdet ditt vil kun bli frontet for de som enten følger deg, dine tags og/eller publikasjonene. Når du oppretter kontoen din på Medium er det derfor lurt å koble den opp mot din egen Twitter- og/eller Facebook-konto. Medium kobler da opp alle eksisterende følgere, som også er på Medium, opp mot deg. Da slipper du å starte på bar bakke.

  8. Tagg artiklene dine for å nå flere og for å gjøre de mer målrettede. Medium lar deg benytte fem tagger for hver artikkel. Taggene du velger må reflektere temaene du tar opp i artikkelen og de leserne du ønsker å nå. Medium anbefaler at man benytter brede tagger (mange følgere) fremfor smale.

  9. Opprett en egen publikasjon for merkenavnet ditt hvor du publiserer alle artiklene du/dere skriver. Vær konsekvent: Legg inn egen logo, farger, kontaktinformasjon, lenker til webside/blogg/sosiale kontoer, legg inn de som skal få være forfattere i publikasjonen og så videre.

  10. For å få flere følgere og flere lesere, må du også interagere med andres innhold. Følg, anbefal, del, uthev og responder på andres innhold. Vis interesse og vis deg selv som en tankeleder (influencer).

  11. Ikke begrens deg til kun bloggartikler. Vær visuell. Du kan enkelt legge inn videoer og bilder (for eksempel en infografikk) i artikkelen din.

  12. Undersøk hvordan du kan få artiklene dine publisert i andres publikasjoner som er relevante for innholdet du produserer. For hjelp til hvordan du gjør det, les «How to get published in Publications: The beginner’s guide to Medium #1».

  13. I følge Medium, er det artiklene som tar 7 minutter å lese gjennom som er de mest optimale. Men som de også sier, husk at de gode artiklene blir lest uansett lengde. Det hjelper heller ikke å prøve å gjøre en dårlig artikkel bedre ved å la det ta 7 minutter å lese gjennom den.

Eksempel på konkret anvendelse

Anna Crowe fra Search Engine Journal kjørte et eksperiment hvor hun republiserte artikler på Medium og LinkedIn for å se om hun økte trafikken. Dette resulterte i økt trafikk, delinger og kommentarer. Les hele eksperimentet hennes her: How I increased Pageviews by 34% with Content Syndication.

Detaljert fremgangsmåte

Harsh Agrawal har skrevet en veldig god fremgangsmåte i artikkelen “How to Re-Publish Your Existing Blog Posts On Medium To Drive Extra Traffic».

Kilder

https://medium.com/@ev/welcome-to-medium-9e53ca408c48
https://medium.com/@ev/writing-in-medium-df8eac9f4a5e
https://blog.medium.com/tips-and-tricks-for-medium-writers
https://blog.bufferapp.com/how-to-use-medium
https://blog.hubspot.com/marketing/how-to-use-medium
https://publishers.medium.com/
http://www.wordstream.com/blog/ws/2016/07/14/medium-publishing
https://medium.com/context/how-to-get-your-content-read-on-medium
https://blog.kissmetrics.com/marketers-guide-to-medium/

Relatert innhold

Hva er en redirect vs. En canoncial tag? (IT-tips til markedsførere)

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Nadia C. Aurdal's photo

Av: Nadia C. Aurdal

Nadia jobbet tidligere som Senior Inbound Marketing-konsulent i Markedspartner. Hun jobber nå som Digital Marketing Specialist i Arundo Analytics.