Hvordan øke antall e-postabonnenter med HubSpot Lead Flows?

 

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Hva om det finnes en enkel måte å øke antall e-postabonnementer på? De siste årene har pop-up-skjemaer blitt mer og mer populært for å promotere innhold, øke bloggabonnenter, kontaktlister og skyte fart i leadsgenereringen. Denne oppskriften viser deg hvordan du enkelt gjør det med pop-up-skjemaer laget i gratisverktøyet HubSpot Lead Flows.

Tekniske forberedelser

Du må ha mulighet til å kunne legge til et enkel trackingkode på nettstedet ditt (tar kun 2 minutter). NB! Hvis du er HubSpot Marketing-kunde, har du allerede alle funksjonene som er tilgjengelige i HubSpot Marketing Free-produktet, rett innenfor HubSpot Marketing-kontoen din − inkludert Lead Flows!

Slik går du frem

De siste årene har pop-up skjemaer blitt mer og mer populære for å promotere innhold, øke bloggabonnenter, øke kontaktlister og skyte fart i leadsgenereringen. I tillegg fungerer de! I et eksperiment gjennomført av AWeber fant de ut at pop-up skjema på deres sider konverterte 1375% bedre enn tradisjonelle skjema for å øke bloggabonnenter. Det er derfor fullt mulig å få flere bloggabonnenter, MEN det må gjøres riktig.

I HubSpot Lead Flows kan du kan lage fire ulike typer pop-up-skjemaer, samt bestemme når de skal vises:

lead flow typer.png

  • Pop-up-box er mest oppmerksomhetsskapende. Den passer best for å promotere sosiale kanaler, øke antall kontakter og for å dele det beste innholdet ditt. På de sidene hvor du har mye tekst kan det være fordelaktig å benytte et pop-up-skjema som kommer inn fra siden eller som kommer ned fra toppen.
  • Dropdown banner passer best for å promotere et tidsbegrenset tilbud, for eksempel et event, webinar eller for å øke antall bloggabonnenter.

  • Slide-in box left/right passer best for å promotere innhold eller for å øke antall bloggabonnenter.

Du kan bestemme om pop-up-skjemaet skal vises på en eller flere sider. Videre kan du kan bestemme om det skal vises etter at den besøkende har vært på siden i x antall sekunder, eller etter at leseren har scrollet nedover.

Konkrete ideer for best mulig utbytte

  • Design: Fang oppmerksomhet ved å bruke et attraktivt design og fargekontraster som står i stil med profilen din.

  • Språk: Bruk et aktivt og enkelt språk for å fremme handling.

  • Vær konsis: Tilbudet på pop-up-skjemaet må være relevant for siden det er plassert på.

  • Tenk strategisk: Tenk gjennom hvordan besøkende interagerer med sidene dine. Vær strategisk med hvor du plasserer pop-up-skjemaet, og hva som skal trigge den for å unngå at det virker forstyrrende. Skjemaet kan for eksempel vises når noen scroller nedover mens de leser en bloggartikkel. For å nå disse når de aktivt prosesserer innholdet kan det være lurt å plassere et relevant pop-up-skjema etter at de har scrollet halvveis ned på siden.

  • Referanser: Vis frem sosiale bevis: «Gjør som 5 000 andre og abonner på...» (Husk at dette neppe fungerer hvis antallet er for lavt).

  • Felter: Be kun om nødvendig informasjon (navn og e-post). Færre felter øker sannsynligheten for konvertering.

  • Premietrekning: Arranger en trekning som er relevant for målgruppen og virksomheten din for å fremme engasjement. Trekningen må være relevant for begge fordi du ikke bare ønsker leads, men gode og kvalifiserte leads.

Eksempel på konkret anvendelse

Vår kunde av oss benyttet seg av denne oppskriften med suksess i februar 2017, og fikk mer enn 1 700 nye e-postabonnenter.

Würth Lead Flow.png

Kunden tenkte nøye gjennom hvordan Lead Flows kunne presenteres uten å virke forstyrrende, men samtidig være relevant. Kunden inviterte besøkende til sin nettbutikk for å delta i trekningen av en drill (bruk et relevant produkt som et insentiv). Pop-up-skjemaet ble aktivert når den besøkende hadde vært inne på siden i 25 sekunder, eller når de var på vei til å forlate den.

Detaljert fremgangsmåte

Detaljert fremgangsmåte for hvordan du setter opp Lead Flows finner du på HubSpot Academy.

Kilder

HubSpot Academy
HubSpot Marketing Blog

Relatert innhold

3 funksjoner som gjør markedsførerens liv enklere

Last ned gratis:  En guide til Hubspot CRM

Siri Enoksen's photo

Av: Siri Enoksen

Siri jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i Markedspartner. Siri er utdannet ved Høgskolen i Østfold hvor hun har en bachelor i internasjonal kommunikasjon. Siri har også studert ett år ved Queensland University of Technology, hvor hun tok fag innen markedsføring, visuell kommunikasjon og PR.